Galetjes

Wanneer het vroeg donker wordt, heb ik altijd zin in comfortfood. Ik denk dan aan stoofpotjes en maaltijdsoep, maar ook aan pannenkoekjes en wafels. Het was zo'n luie zondag, waarbij ik met
Foto Cathy Van de Moortele
mezelf had afgesproken om na het werk niet in de keuken te gaan staan. Tot ik zin kreeg in galetjes (nieuwjaarswafeltjes). Het deeg moet slechts 30 min rusten en dan kan je al bakken. Het is een "klein" recept, voor 20 wafeltjes. Je hoeft dus geen 2u te staan bakken. Ik ben fan! 

Wat hebben we nodig:
  • 100 gr boerenboter, op kamertemperatuur
  • 150 gr lichtbruine suiker
  • 1 ei, losgeklopt
  • 1 eetlepel cognac (optioneel)
  • 200 gr patisseriebloem (ik heb Suprème gebruikt)
  • snuifje zout
  • 3 gr bakpoeder
  • het merg van 1 vanillestokje
Hoe gaan we te werk:
  • Klop de boter op met suiker in de kom van de Kenwood. Gebruik hiervoor de K-klopper.
  • Voeg het ei toe.
  • Klop ook de cognac door het beslag.
  • Zeef de bloem met het zout en het bakpoeder.
  • Voeg de bloem en het vanillemerg toe en meng een laatste keer.
  • Breng het deeg over in een afsluitbare Tupperware pot en zet hem 30 min in de koelkast.
  • Ondertussen bereid je je wafelijzer voor.
  • Kies de mal met de fijnste hokjes. Er mogen praktisch geen inkepingen inzitten en de vierkantjes moeten zo klein mogelijk zijn.
  • Vet de mal lichtjes in met wat olie. Gebruik hiervoor een borsteltje.
  • Zet de thermostaat op 6.
  • Maak van het deeg 20 balletjes van 25 gr.
  • Bak telkens 2 wafeltjes per keer. 
  • De wafeltjes zijn klaar als er geen stoom meer uit het wafelijzer komt.
  • Leg de mooi gekleurde wafeltjes op een rooster tot ze volledig afgekoeld en uitgehard zijn.

TIP:

Dit zijn krokantje wafeltjes, die je best bewaart in een blikken trommel.
Maak gerust 2x het recept, ze zullen op zijn voor je het beseft.
De cognac geeft een authentieke smaak aan deze wafeltjes, maar is optioneel.

Reacties