Pasta mascarpone met geroosterde pompoen

Foto Cathy Van de Moortele
Ik hou van aardse smaken. Pompoen en pasta gaan zo goed samen, ook al maak ik het niet zo vaak. Mijn schoonzusje had me enkele potten mascarpone meegegeven en ik wou daar alvast iets anders mee maken dan tiramisu. Romige mascarpone, aardse pompoen en zijdezachte pasta. Dat dus.

Wat hebben we nodig:
  • 1/2 recept verse pasta
  • 8 schijven pompoen, schoongemaakt van vezels en pitten
  • olijfolie
  • apple pie spice
  • 4 eierdooiers
  • 60 gr Parmezaanse kaas, geraspt
  • peper van de molen
  • zout naar smaak
  • 150 gr mascarpone
  • nootmuskaat
Hoe gaan we te werk:
  • Maak de pasta klaar volgens het recept en maak er tagliatelle van.
  • Verwarm de oven voor op 200°C en zet een bakplaat met rooster klaar.
  • Besprenkel de pompoen met wat olijfolie aan beide zijden.
  • Bestuif de pompoen met apple spice en rooster hem 20 min of tot hij makkelijk doorprikt kan worden.
  • Zet een grote pan met gezouten water op het fornuis en breng die aan de kook.
  • Kook de pasta gaar.
  • Ondertussen klop je de eierdooiers los op een heel laag vuurtje of au bain marie. 
  • Voeg de kaas toe en laat hem mooi binden met de dooiers. 
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Kruid met peper en wat zout.
  • Voeg de mascarpone en 2 eetlepels pastakookvocht toe en klop zachtjes op tot een homogene saus.
  • Kruid af met nootmuskaat.
  • Giet de pasta af en meng hem onder de saus.
  • Presenteer de geroosterde pompoen met de pasta.
TIP:

Borstel de pompoen goed schoon. Je hoeft hem niet te schillen (liefst niet). De schil mag je ook gewoon opeten na het roosteren.
Je kan de apple pie spice zelf maken: 1 1/2 eetlepel kaneel, 1 1/2 eetlepel nootmuskaat en 1 koffielepel allspice mengen.
Maak je niet zelf je pasta? Kies dan eens voor versgemaakte pasta in het koelvak in de supermarkt. Je zal versteld staan over het verschil met gedroogde pasta.
Door wat pasta kookvocht toe te voegen aan de saus, wordt het makkelijker om te pasta er door te mengen. De zetmelen in het kookvocht zullen je saus meteen ook wat binden.
Op mijn inductieplaat van mijn Stoves zit een functie met 3 standen: stand 1 is om bv chocolade te smelten. Dit is ook de stand die ik gebruik voor zaken die per definitie au bain marie moeten bereid worden zoals deze saus. Is het vuur te warm, dan zullen de eieren schiften en is je saus om zeep.

Reacties