Havermout en rogge

Foto Cathy Van de Moortele
Brood bakken blijft leuk. Ik had niet zoveel tijd deze keer en nam uit de kast wat eerst in mijn handen terecht kwam: Tradition française en roggemeel. Omdat ik die dag ook een nieuw pak havermout had opengetrokken, vond ik het wel een goed idee om havermout toe te voegen aan het brooddeeg. Ik heb het me niet beklaagd: een krokante korst en een heel zacht kruim.

Wat hebben we nodig:
  • 280 gr water
  • 12 gr verse gist
  • 300 gr tradition française (bloem voor krokant Frans brood)
  • 100 gr roggemeel
  • 100 gr havermout
  • 7 gr zout
  • 15 gr broodverbeteraar
Hoe gaan we te werk:
  • Doe het water in de kom van de Kenwood en breek er de gist in.
  • Doe de tradition française, het roggemeel en de havermout bij het water en laat de deeghaak alles 11 min mengen.
  • Ondertussen voeg je het zout en de broodverbeteraar toe.
  • Haal het deeg uit de kom en bol het losjes op.
  • Leg het deeg in een lichtjes ingevette kom met deksel en laat het 45 min rijzen.
  • Haal het deeg uit de kom (het moet in volume verdubbeld zijn) en duw de gassen er uit.
  • Bol het deeg mooi op en leg het op de onderste schaal van de broodbakbol, die je vooral lichtjes bebloemd hebt.
  • Zet de koepel op de schaal en laat het deeg nogmaals 45 min rijzen.
  • Ondertussen verwarm je de oven voor op 230°C.
  • Verwijder de koepel. Bestuif het gerezen deeg lichtjes met bloem en snij het in met een scherp (lame) mesje.
  • Zet de koepel er weer op en schuif de broodbakbol in de oven.
  • Laat het brood 35 min bakken.
  • Verwijder de koepel van de broodbakbol en laat het brood nog 8 min verder bakken, tot het een mooie kleur heeft.
  • Laat het brood volledig afkoelen op een rooster.
TIP:

Bak je je brood de avond voor je het wilt gaan eten? Zet het dan even terug in een oven van 180°C (gewoon los op een rooster) voor je het wilt aansnijden, zodat de korst weer krokant wordt.

Reacties