Septem brood

Foto Cathy Van de Moortele
Een 7-granenbrood op basis van tarwe, rogge, rijst, gerst, maïs, haver en spelt. Een hele mond vol dus! Granen zijn goed voor je en dit Septem brood is niet anders.
Ik heb er een vierkant brood van gemaakt, maar je kiest uiteraard zelf welke vorm jij jouw brood wilt geven.

Wat hebben we nodig:
  • 290 gr water
  • 12 gr verse gist
  • 500 gr Septem
  • 8 gr zout
  • 15 gr broodverbeteraar
Hoe gaan we te werk:
  • Doe het water in de kom van de Kenwood en breek er de gist in.
  • Stort het meel over het water en laat de Kenwood de ingrediënten mengen.
  • Voeg ondertussen het zout toe en laat de Kenwood 11 min kneden op lage snelheid.
  • Voeg de broodverbeteraar toe en kneed nog even door.
  • Maak een bal van het deeg en laat het deeg 20 min rusten in een lichtjes ingevette kom met deksel.
  • Ontgas het deeg en maak er opnieuw een bal van. Laat het deeg nu 25 min rusten in de ingevette kom met deksel of tot het in volume verdubbeld is. 
    rond Septem brood
  • Ontgas het deeg en geef het zijn specifieke vorm.
  • Laat het brood 45 min rijzen in de broodbakbol met deksel en verwarm ondertussen de oven voor op 230°C.
  • Bestuif het brood zachtjes met wat bloem en snij het in met een lame mesje.
  • Bak het brood 35 min met deksel en 8 min zonder deksel.
  • Laat het brood afkoelen op een rooster.
TIP:

Wil je graag net zoals ik een vierkant brood maken? Ontgas je brood en rol 4 zijden uit, zonder het midden uit te rollen, zodat je een X vorm bekomt. Vouw de uitgerolde zijden naar het midden, zodat je een vierkant bekomt. Laat het deeg op die manier aan de 2e rijs beginnen.
Door het brood in te snijden, krijg je een nog betere ovenrijs en barst het brood niet open waar jij het niet wilt.
Septem is een mengeling van Dossche Mills uit Deinze. Ik koop deze meelsoort bij Wittevrongel in Eeklo.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties

Anoniem zei…
Dat ziet er uit als een heel lekker brood, Cathy. Ik vraag me af wanneer je het luchtigste brood krijgt. Of meer water toevoegen en evt. Stretch & Fold toepassen of het waterpercentage aanhouden wat jij beschrijft. Weet jij dat misschien? Bedankt alvast voor je reactie. Groetjes van Ellen.
Dag Ellen

water is de beste verbeteraar. Daar krijg je een heel luchtig brood mee. Ik ben zelf niet zo'n fan van hoge hydratatie broden, omdat ik die stretch & fold behoorlijk lastig vind, maar misschien doe jij dat wel goed? Succes

Cathy
Anoniem zei…
Dank voor je opmerking, Cathy. Mocht ik in de toekomst hier een antwoord op weten dan geef ik dat door.