Koekjes van de koekjespers

Foto Cathy Van de Moortele
Ik heb er al verschillende gehad. Koekjespersen, bedoel ik dan. De ene al wat beter dan de andere, maar ze hadden bijna altijd hetzelfde probleem: niet stevig genoeg. Nu heb ik een duurzamere in huis gehaald. De OXO koekjespers, met 12 malletjes erbij. Leuke vormpjes voor gelijkvormige koekjes. En uiteraard moest ik die ook meteen uitproberen.

Wat hebben we nodig:
  • 340 gr boerenboter, op kamertemperatuur
  • 200 gr fijne griessuiker
  • snuifje zout
  • merg van 1/2 vanillestok
  • 120 gr ei (2 grote eieren)
  • 500 gr patisseriebloem (ik heb Suprème gebruikt)
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 200°C. Zet enkele bakplaten klaar, zonder ze in te vetten of met bakpapier te bekleden.
  • Klop de boter romig met de suiker, het zout en de vanille, tot een lichtgekleurde massa.
  • Schraap het beslag van de boorden van de kom.
  • Voeg de eieren één voor één toe en meng telkens goed.
  • Doe de bloem er in verschillende keren bij en klop op lage snelheid tot alles gemengd is.
  • Kies de vormpjes uit die je wil gaan gebruiken.
  • Vul de pers voor 3/4 met koekjesdeeg.
  • Duw goed aan en met één klik heb je telkens één koekje. 
  • Versier de koekjes als je dat leuk vindt. Ik denk nu aan chocolate chips, suikerpareltjes, rozijntjes, ..
  • Bak de koekjes lichtbruin in 10 min. Draai de plaat halverwege de baktijd.
  • Laat de koekjes 2 min rusten en schep ze dan voorzichtig van de plaat. 
  • Laat de koekjes helemaal afkoelen op roosters.
TIP:

Zorg dat je plaat koud is voor je er nieuwe koekjes op spuit. Ik heb 5 platen gebruikt om deze koekjes te bakken.
De boter moet zacht zijn, maar niet gesmolten.
Het koekjesdeeg moet zacht zijn. Leg het zeker niet in de koelkast. Te koud deeg zal de pers kapot maken.

Reacties