Kruidige haverkoekjes

Foto Cathy Van de Moortele
Ik weet het, ik weet het. Er zijn al zoveel koekjesrecepten voor haverkoekjes, maar je kan toch nooit genoeg recepten hebben? Ik heb havervlokken gebruikt, geen havermout. Dat geeft de koekjes wat meer textuur en daar hou ik wel van. Hou je niet van rozijnen? Vervang die dan door gehakte noten of chocolate chips.

Wat hebben we nodig:
  • 125 gr boerenboter
  • 125 gr kokosolie
  • 185 gr lichtbruine suiker
  • 125 gr kristalsuiker
  • 2 eieren
  • 1 koffielepel vanille extract
  • 185 gr patisseriebloem (ik heb Suprème gebruikt)
  • 6 gr natriumbicarbonaat
  • 3 gr kaneel
  • snuifje kruidnagel
  • snuifje zout
  • 470 gr havervlokken
  • 140 gr gemengde rozijnen
Hoe gaan we te werk:
  • Klop de boter romig met de kokosolie in de kom van de Kenwood. Gebruik hiervoor de K-klopper.
  • Voeg de 2 soorten suiker toe en klop verder op.
  • Voeg de eieren één voor één toe en klop op tot een homogeen beslag.
  • Meng de bloem met het natriumbicarbonaat, de kaneel, kruidnagel en het zout.
  • Meng de droge ingrediënten kort door de natte.
  • Voeg de havermout en de rozijnen toe en meng kort.
  • Laat het koekjesbeslag 30 min opstijven in de koelkast terwijl je de oven voorverwarmt op 180°C.
  • Schep hoopjes van zo'n 40 gr op de bakplaat.
  • Bak de koekjes 12 - 15 min of tot ze mooi gekleurd zijn.
  • De koekjes harden uit bij het afkoelen. 
TIP:

Bak de koekjes niet te lang. Ze moeten nog een beetje zacht zijn als je ze uit de oven haalt. Laat ze 5 min afkoelen op de plaat vooraleer je ze op roosters legt.

Reacties