Thaise steak salade

Foto Cathy Van de Moortele
Mijn vriendin Will houdt ervan om lekker te eten, ook op reis. Tijdens haar laatste vakantie op Rhodos, at ze een heerlijke Thaise steak salade en ze speelde me meteen de ingrediënten door. Dit is mijn versie en ik ben er heel erg blij mee. Tijdens het boodschappen doen, zag ik iets nieuws in de rekken staan: drie soorten marinade van SantaMaria. Ik heb gekozen voor de Grill Oil Garlic, om er mijn steak in te marineren. Wat een prachtige smakenbeleving. Helemaal fan!

Wat hebben we nodig:
  • 1 filet pure
  • 4 eetlepels Grill Oil Garlic, SantaMaria
  • 1 zak gemengde sla, gewassen en gezwierd
  • 2 wortelen, geschraapt en in dunne reepjes gesneden 
  • 1/2 zak sojascheuten
  • 2 pijpajuintjes, schoongemaakt en diagonaal gesneden
  • 1 eetlepel sojasaus
  • 1 eetlepel zoete chilisaus
  • 1 koffielepel Thaise vissaus
  • stukje gember, geschild en geraspt
  • snuifje suiker
  • snuif witte peper
  • 1 avocado, gepeld en ontpit, in plakjes gesneden
  • 2 eetlepels ongezouten pinda's, droog getoast en grof gehakt
  • 1 eetlepel sesamzaadjes, droog getoast
Hoe gaan we te werk:
  • Doe het vlees in een diepvrieszakje, samen met de marinade. Sluit het zakje en masseer het zakje zodat het vlees de marinade goed kan opnemen. 
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Laat het vlees 1u op kamertemperatuur marineren.
  • Verdeel de sla over 2 kommen en strooi er de wortels en sojascheuten over. Schep om.
  • Verhit een gietijzeren (of antikleefpannetje) op het vuur en laat het goed warm worden.
  • Bak de steak kort aan beide zijden. Hij moet nog mooi rood zien binnenin.
  • Snij de steak in plakjes.
  • Schik de plakjes vlees op de salade.
  • Bestrooi de salade met de pijpajuintjes. 
  • Doe de sojasaus, chilisaus, vissaus, gember, suiker en peper in een klein bokaaltje en schud goed.
  • Verdeel de dressing over de salade.
  • Leg op elke salade een halve, versneden avocado.
  • Werk af met de pinda's en de sesamzaadjes.
TIP:

Eet de salade meteen na het serveren.

Reacties