Pastaschelpen met 3 soorten kaas all Amatriciana

Dat is een hele mond vol. Het is ook een kom vol. Nu ik weet hoe ik pastaschelpen moet vullen, is er geen houden meer aan. Ik heb deze vulling al vaker gemaakt om tortellini mee te vullen bijvoorbeeld, maar ik ben nu verknocht aan deze conchiglioni. De Amatriciana saus gaat er geweldig goed bij. Zorg dat je echte pancetta gebruikt (vraag extra pancetta om te proeven) en dat je een goed merk tomatenblokjes neemt. Als je met kwaliteitsproducten werkt, kan je niet anders dan een goed resultaat bekomen.
Deze keer heb ik zowel ricotta, als Parmezaanse kaas als provolone picante gebruikt. Flink kruiden is de boodschap en ik heb er ook gesnipperde basilicum onder gedaan. Ben je al overtuigd? Ik alvast wel.

Wat hebben we nodig:
  • 15 conchiglioni
  • olie
  • 1 ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 2 tenen look, gepeld en fijngesnipperd
  • 150 gr pancetta, in blokjes gesneden
  • 100 ml witte wijn
  • 1 eetlepel tomatenpuree
  • 1 blik tomatenblokjes
  • 10 blaadjes basilicum, gesnipperd
  • peper en zout
  • 250 gr ricotta
  • 50 gr Parmezaanse kaas, fijn geraspt
  • 50 gr provolone picante, fijn geraspt
  • peper en zout
  • nootmuskaat, vers gemalen
  • 10 blaadjes basilicum, fijngesnipperd
  • extra basilicum
Hoe gaan we te werk:
  • Kook de conchiglioni al dente in ruim, gezouten water. Ze mogen nog niet helemaal gaar zijn, omdat ze nog zullen verder garen in de oven.
  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Maak de Amatriciana saus: laat wat olie heet worden in een grote steelpan.
  • Fruit de ui glazig met de look.
  • Voeg de pancetta toe en laat die zijn smaak afgeven, zonder krokant te bakken.
  • Blus met de wijn en laat die grotendeels uitkoken.
  • Voeg de tomatenpuree en tomatenblokjes toe en breng aan de kook.
  • Zet het vuur laag en laat de saus zachtjes op smaak komen.
  • Kruid met basilicum, peper en zout.
  • Meng de ricotta met de Parmezaanse kaas en de provolone. 
  • Kruid met peper, zout en nootmuskaat. Roer de basilicum door de kazen.
  • Vul de schelpen met het kaasmengsel. Dit doe je makkelijkst door de schelpen binnenste buiten te keren, een lepel vulling erop te leggen en ze terug te klappen.
  • Schep een lepel van de tomatensaus in een ovenschaal.
  • Zet hierop de gevulde pastaschelpen.
  • Schep de rest van de saus over de pasta.
  • Zet de schaal 20 min in de oven.
  • Bestrooi het gerecht net voor het serveren met extra basilicum.
TIP:

Je kan het gerecht nog bestrooien met extra kaas, maar voor mij is dit voldoende.

Reacties