Wit brood uit mijn kindertijd

Foto Cathy Van de Moortele
Af en toe moet wit brood ook eens kunnen, maar dan wel een zelfgebakken wit brood. Ik hou niet van wattenbrood, niet van fabrieksbrood dat je voor 1 euro kan kopen. Ik beleef daar totaal geen plezier aan. Maar als ik al eens een wit brood bak, dan geniet ik daar ten volle van. Het brengt ook herinneringen met zich mee. Herinneringen aan kampen bij de Blauwe Distel in De Panne. Herinneringen aan witte boterhammen met boter en aardbeienconfituur in de ene hand en een blikken beker met koffie en veel melk in de andere hand. Dat er af en toe wat zand kraakte tussen de tanden, namen we er graag bij.
Dit is zo'n brood, maar dan een betere versie. Ik denk dat ik er nu meteen maar een ga maken. Eentje voor mij en eentje voor mijn schoonzus. For old time's sake.

Wat hebben we nodig:
  • 220 gr melk
  • 220 gr water
  • 21 gr verse gist
  • 840 gr witte broodbloem (ik heb Mistral gekozen)
  • 13 gr zout
  • 20 gr lichtbruine suiker
  • 3 gr fijne griessuiker
  • 50 gr boter, op kamertemperatuur
Hoe gaan we te werk:
  • Meng de melk met het water in de kom van de Kenwood.
  • Breek de gist in het vocht en los het op.
  • Stort de bloem over het vocht en meng.
  • Laat de Kenwood het deeg 11 min kneden.
  • Voeg ondertussen het zout, de 2 soorten suiker en de boter toe.
  • Vorm een bal van het deeg en laat die 45 min rijzen in een grote, lichtjes ingevette kom met deksel.
  • Duw je vuist in het deeg om het te ontgassen.
  • Verdeel het deeg in 2 gelijke porties.
  • Rol het deeg uit tot 2 rechthoeken, waarbij de lange zijde evenlang is als de lengte van je broodbakblik. Ik gebruik hiervoor de Emile Henry rechthoekige broodbakpannen (heb er 2). Die vet ik eerst lichtjes in en bestuif ze dan met bloem.
  • Rol het deeg op, te beginnen van de lange zijde.
  • Leg het deeg in de broodbakpannen, met de naad naar beneden.
  • Zet het deksel op de broodbakpan en laat het deeg 45 min rijzen.
  • Verwarm ondertussen de oven voor op 230°C.
  • Bak de broden 35 min met deksel en dan nog 8 min zonder deksel.
  • Draai de broodbakpannen om en laat de broden er zachtjes uitvallen.
  • Laat de broden volledig afkoelen op taartroosters.
TIP:

Als je een brood wilt invriezen, dan kan je kiezen om het op voorhand te snijden (wel eerst volledig laten afkoelen) of om het brood op zijn geheel in te vriezen. Ik verkies de laatste methode, omdat ik het brood dan nog even in de oven kan zetten als het ontdooid is. Dan is het weer net zo knapperig als toen het de eerste keer uit de oven kwam. Zorg ook voor stevige diepvrieszakken, zodat het brood niet benadeeld wordt door ijskristallen.

Reacties