Duglérésaus

Foto Cathy Van de Moortele
Een romige, smaakvolle saus die ik graag serveer bij witte vis. Na een onverwacht bezoek aan viswinkel C-Food in Lochristi - ik noem het eigenlijk liever een totaalbeleving dan een viswinkel - kwam ik thuis met 5 gefileerde pietermannen, 250 gr grijze garnalen om met de hand te pellen, 200 gr sashimi van zalm en een gerookte paling. De zoon des huizes vulde een zak met visafval, zodat ik thuis mijn eigen visfond kon maken en die had ik nodig om deze lekkere saus te bereiden. De pieterman is een prachtige vis, maar laat je niet misleiden: op zijn rug zit een giftige stekel, die de visboer er vakkundig afhaalde. De vis werd ter plaatse gefileerd en van de kleine graatjes ontdaan, zodat ik hem thuis alleen nog moest kruiden en bakken.
Deze saus is zo lekker, dat je de kom wilt schoonlikken met een stukje brood. Je bent gewaarschuwd.

Wat hebben we nodig:
  • 100 ml visfond
  • 100 ml witte wijn
  • 1 grote sjalot, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 laurierblad
  • 150 ml culinaire room
  • peper en zout
  • verse peterselie, fijngesnipperd
  • 1 oranje tomaat, gepeld, ontpit en in fijne brunoise gesneden
Hoe gaan we te werk:
  • Doe de visfond met de witte wijn, sjalot en laurierblad in een steelpan en laat die voor de helft inkoken.
  • Voeg de room toe en laat de saus opnieuw voor de helft inkoken.
  • Kruid met peper en zout en werk de saus af met peterselie en blokjes tomaat.
TIP:

Lekker als je nog wat handgepelde garnaaltjes over de saus strooit, net voor het opdienen.

Reacties