Risotto met asperges en porcini

Foto Cathy Van de Moortele
Zondag was ik in Utrecht en had wat vrije tijd, voor ik op een bloggers event verwacht werd. En wat doe je dan als foodie? Exactly... boodschappen doen. Gelukkig had ik een grote tas bij en kon ik mijn hartje ophalen. Ik bracht onder andere Italiaanse arborio mee, en daarbij een zakje gedroogde porcini (eekhoorntjesbrood). Zo was snel duidelijk wat ik vandaag voor mezelf zou maken als lunch... Mijn eigen kommetje risotto.

Wat hebben we nodig:
  • klontje boter
  • 1 klein sjalotje, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 teentje look, gepeld en fijngesnipperd
  • 60 gr arborio rijst
  • 100 ml witte wijn
  • 15 gr gedroogde porcini, geweekt in 300 ml heet water
  • 100 gr champignons, in plakjes gesneden
  • 400 ml groentebouillon, heet
  • 200 ml weekwater van de porcini
  • 25 gr groene asperges, in stukjes gesneden (kopjes apart houden)
  • verse bladpeterselie, grof gesnipperd
  • peper en zout
  • Parmezaanse kaas, geraspt
  • klontje boter
Hoe gaan we te werk:
  • Laat de boter smelten in een zware pot, type Le Creuset.
  • Fruit het sjalotje aan met de look. Ze mogen wat kleur krijgen.
  • Voeg de rijst toe en roer goed, zodat elke rijstkorrel wat vetstof krijgt.
  • Blus met de witte wijn en laat die nagenoeg uitkoken.
  • Hak de porcini grof en bewaar het weekwater.
  • Voeg de porcini en de champignons toe aan de groentebouillon en giet ook het weekwater van de porcini hierbij. Hou de bouillon goed warm.
  • Voeg in stappen de bouillon toe. Meng de bouillon onder de rijst en roer af en toe.
  • Voeg pas een nieuwe pollepel bouillon toe wanneer de vorige is opgenomen door de rijst.
  • Na de tweede pollepel bouillon, voeg je de stukjes asperge toe. De kopjes hou je nog even bij.
  • Eens de laatste pollepel bouillon is toegevoegd, moet je risotto gaar zijn. 
  • Roer de kopjes van de asperges door de risotto.
  • Werk af met peterselie.
  • Kruid met peper en zout.
  • Bestrooi de risotto met Parmezaanse kaas en leg er nog een klontje boter bovenop.
TIP:

Porcini is eekhoorntjesbrood. Deze champignons hebben veel smaak en vind je het hele jaar door terug in gedroogde vorm. Ideaal om ze in je voorraadkast te bewaren voor een risotto dagje.

Reacties