Gebakken aardappeltjes

Foto Cathy Van de Moortele
Aardappelen worden hier meermaals per week geserveerd, maar zelden gewoon gekookt. Ik eet enkel gekookte aardappelen als ze verwerkt zijn tot aardappelsalade. Of gepofte aardappelen uit de oven met zure room. Maar aardappelbereidingen... das een andere zaak. Die mag je me altijd voorzetten. Deze gebakken aardappeltjes. Het is een "lui" recept. Je hoeft zelfs je aardappeltjes niet te schillen. Snel klaar en je bent meteen fan!

Wat hebben we nodig:
  • 15 krieltjes
  • boerenboter
  • olie
  • zoutvlokjes
  • peper van de molen
  • verse peterselie, grof gesnipperd
Hoe gaan we te werk:
  • Was de krieltjes goed en snij ze in grove brunoise. Ik gebruik hiervoor mijn Nicer Dicer.
  • Dep de aardappeltjes droog.
  • Laat een klontje boter en een scheutje olie smelten in een zware, pan, type Le Creuset of gebruik net als ik een gietijzeren pan.
  • Bak de aardappeltjes goudbruin aan alle kanten. Eerst op een hevig vuur, daarna wat zachter, zodat ze mooi krokant zijn van buiten en gaar van binnen.
  • Kruid met zout, peper en peterselie.
TIP:

Gietijzeren pannen zijn ideaal om voeding mooi bruin en krokant te bakken.

Reacties