Pompoentaart

Foto Cathy Van de Moortele
Herfst 1991. De bladeren van de maple tree kleuren de doodlopende straat waar ik woon. Een zacht zonnetje, geen wind, prachtige herfstkleuren. Dit is Portland, Oregon, de Amerikaanse stad waar ik zo graag woon en mooie maanden doorbreng als au pair. Starbucks koffie op Pioneer Square met mijn Nederlandse au pair vriendin Marloes. Mensen kijken, een beker mierzoete en veel te dure latte macchiato in onze handen. We genieten samen van een gedeeld stuk pompoentaart, omdat ons budget het niet toelaat elk één stuk te kiezen.
Herfst 2016. Ik ben geen 20 meer, maar 45. Portland is verleden tijd. We zijn er ooit teruggeweest, samen met de kinderen en we vierden er Halloween. Ik creëer nu voor mezelf mijn eigen Portland. Latte Macchiato die minder zoet en minder duur is en zelfgebakken pompoentaart. Ik geniet.

Wat hebben we nodig:
  • 1 butternut, doormidden gesneden en de pitten verwijderd
  • grof zout
  • 175 gr patisseriebloem
  • 15 gr fijne griessuiker
  • snuifje zout
  • 100 gr boerenboter, ijskoud en in blokjes gesneden
  • 3 eieren
  • 40 gr lichtbruine suiker
  • 120 ml melk
  • 1 koffielepel vanille extract
  • snuifje kaneel
  • snuifje gemalen gember
  • snuifje nootmuskaat
  • 130 gr esdoornsiroop
  • 60 gr slagroom
  • snuifje zout
  • 100 gr maple siroop
  • 250 gr slagroom
Hoe gaan we te werk:
  • Maak de pompoenpuree daags voordien: verwarm de oven voor op 200°C.
  • Bestrooi het vruchtvlees van de pompoenhelften met wat grof zout.
  • Leg de pompoenhelften omgekeerd op een bakplaat en rooster ze 45 min.
  • Laat de pompoen lichtjes afkoelen en verwijder dan de schil.
  • Weeg 800 gr pompoen af en cutter die tot een gladde puree.
  • Verwarm de oven voor op 175°C. 
  • Maak het deeg klaar: meng de bloem met de suiker, het zout en de blokjes ijskoude boter. Gebruik 2 messen om de boter door de bloem te "snijden" zodat je een soort grof zand bekomt.
  • Kneed kort tot een bal deeg. Kneed niet langer dan nodig, om taai deeg te voorkomen.
  • Rol het deeg uit op een lichtjes met bloem bestoven werkblad.
  • Leg het deeg in een ronde taartvorm en duw het mooi aan.
  • Vouw eventueel overhangend deeg naar binnen en creëer een mooie rand met je vingers.
  • Zet de taartbodem in de koelkast en maak de vulling klaar: Mix de eieren met de bruine suiker, de pompoenpuree, melk, vanille, kaneel, gember, nootmuskaat, esdoornsiroop, 60 gr slagroom en een snuifje zout.
  • Haal de taartbodem weer uit de koelkast en giet de vulling er in.
  • Bak de taart 60 - 65 min of tot het midden net opgesteven is en de korst mooi bruin en krokant is.
  • Laat de taart volledig afkoelen op een taartrooster, in de vorm.
  • Klop de esdoornsiroop op met de slagroom en serveer die bij de pompoentaart.
TIP:

Op mijn Stoves heb ik de ovenfunctie hetelucht + onderwarmte, zodat de bodem mooi bruin en krokant wordt. Heb je die functie niet, kies dan enkel voor hetelucht.
Je kan ook andere soorten pompoen gebruiken. Verwijder wel vezelige draden als die er zijn.
De rest van de pompoen gebruik je voor een ander recept (soep, geroosterde pompoenblokjes,..). Ik maak er zelf graag een zalf van pompoen van, door de pompoen heel fijn te blenderen en er een scheutje room aan toe te voegen.

Reacties