Tartines Russes

Foto Lana Joos
Zo lang geleden dat ik ze nog eens gegeten had. De oudste dochter stuurde me een fotootje door, van het laatste stukje Tartine Russe dat ze in haar mond zou gaan proppen en ik dacht: dat wil ik ook! Ik had nog boterroom staan van een vorig recept (je zou eens moeten weten hoe lang je dat kan bewaren in de koelkast - leve Tupperware) en voor de koek had je enkel boter, suiker en bloem nodig. Echt!

Wat hebben we nodig:
  • 200 gr boerenboter, op kamertemperatuur
  • 200 gr witte basterdsuiker (of griessuiker)
  • 200 gr patisseriebloem
  • luchtige boterroom
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 160°C. (180°C als je met een conventionele oven werkt).
  • Zorg dat je werkblad heel proper is.
  • Meng de boter met de suiker met de handen (op je werkblad) tot ze heel zacht wordt.
  • Voeg de bloem toe en meng kort met de handen tot je een mooi geheel bekomt.
  • Vet een plaatstalen bakplaat van 30 x 40 cm in met boter. Gebruik hiervoor een velletje keukenpapier en veeg overtollige boter weg.
  • Verdeel het deeg over de plaat en smeer het zo dun en gelijkmatig mogelijk uit.
  • Bak de koek 20 min of tot de koek goudbruin is.
  • Haal de plaat uit de oven, laat ze 1 min staan. Snij de koek in 30 gelijke rechthoekjes van 8 x 6 cm.
  • Laat de koekjes helemaal afkoelen.
  • Spuit kleine roosjes boterroom op de helft van de koekjes en dek ze af met een tweede koekje.
  • Laat de tartines Russes opstijven in de koelkast en bewaar ze ook daar.
TIP:

Gebruik echte boerenboter, geen margarine of consoorten.
Witte basterdsuiker koop ik bij Albert Heijn. Vind je die niet, gebruik dan een fijne griessuiker.
Liever een dunnere koek, dan een dikkere koek.

Reacties