Caponata

Foto Cathy Van de Moortele
Een veggie gerecht dat het in Italiƫ heel erg goed doet. Ik zie de aubergines blinken in de winkelrekken en ik neem ze echt veel te weinig mee naar huis. Voor dit gerecht maak ik graag een uitzondering, want blokjes gebakken aubergine zie ik wel zitten. Ik proef het al wanneer ik het recept nog maar lees.

Wat hebben we nodig:

  • olie
  • 2 aubergines, in grove brunoise gesneden
  • 2 takjes verse oregano
  • peper en zout
  • 1 rode ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 2 teentjes look, gepeld en geperst
  • verse peterselie, fijngesnipperd
  • 10 appelkappers, uitgelekt
  • 10 groene olijven in lookmarinade, uitgelekt en ontpit
  • 3 eetlepels appelazijn
  • 5 tomaten, rijp, gepeld, ontpit en grof gehakt
Hoe gaan we te werk:
  • Verhit een bodempje olie in een zware, gietijzeren pan, type Le Creuset.
  • Bak de blokjes aubergine aan alle kanten goudbruin.
  • Voeg de takjes oregano toe en kruid met peper en zout.
  • Strooi de uisnippers en de look over de aubergine en laat even meefruiten.
  • Werk af met peterselie, kappers, olijven en appelazijn.
  • Voeg de blokjes tomaat toe en laat de caponata zachtjes verder sudderen, tot de tomaten een saus gemaakt hebben.
TIP:

Lekker warm of koud, bijvoorbeeld bij geroosterde kip op gegrilde vis of bij pasta.

Reacties