Rozijnenbrood

Foto Cathy Van de Moortele
Op zondagmorgen genieten van vers rozijnenbrood met echte boter, een tas koffie en goed gezelschap. Of misschien met een stukje kaas erbij? Zelf brood bakken is voor mij ontspanning, het geeft me voldoening en het smaakt gewoon zoveel beter. Het vergt wat tijd, maar ik heb dat er graag voor over, wetende wat ik in mijn brood doe en wetende dat ik voor mijn gezin lekker brood op tafel kan zetten.
In rozijnenbrood moeten uiteraard rozijntjes zitten, veel rozijntjes. Ik heb liefst de lichtgekleurde rozijntjes, maar in rozijnenbrood mogen ze van mij gerust gemengd zijn. Vergeet niet om je rozijnen daags voordien te wassen met warm water en ze dan te laten drogen op een handdoek. Op die manier zullen je rozijnen het vocht uit het brood niet opslorpen, wat zal resulteren in een mals rozijnenbrood.

Wat hebben we nodig:
  • 175 gr rozijnen, warm gewassen en gedroogd
  • 100 ml water
  • 125 ml melk
  • 40 gr verse gist
  • 1 ei
  • 500 gr witte bloem (Mistral)
  • 45 gr kristalsuiker
  • 10 gr zout
  • 50 gr boerenboter
  • 50 gr kramiekboter
  • 1 ei, losgeklopt
Hoe gaan we te werk:
  • Daags voordien was je de rozijnen met warm water. Laat ze drogen op een handdoek.
  • Doe het water en de melk in de kom van de Kenwood.
  • Verkruimel de gist in het vocht.
  • Voeg het ei toe.
  • Doe de bloem bij de natte ingrediënten en voeg de suiker toe.
  • Laat de Kenwood het deeg kneden tot het goed pakt.
  • Voeg het zout, de boerenboter en de kramiekboter toe en kneed verder tot een mooi, homogeen deeg.
  • Bol het deeg mooi op en laat het 15 min rijzen in een lichtjes ingevette kom. Dek de kom goed af, zodat het deeg niet kan verkorsten.
  • Verdeel het deeg in 2.
  • Snijd telkens 150 gr van het deeg af en bol het op. Dit wordt straks het dekseltje van je brood. 
  • Meng de rozijnen onder het resterende deeg. Rol hiervoor het deeg uit tot een grote rechthoek. Strooi de rozijnen over het deeg en verdeel ze. Vouw de rechthoek dicht en maak er een rol van. Snij de rol in 4 delen en stapel ze op elkaar. Duw opnieuw plat en kneed nogmaals goed door, zodat de rozijnen mooi verdeeld zijn.
  • Bol het rozijnendeeg op.
  • Laat beide deegballen 20 min rijzen.
  • Rol de 2 kleine bolletjes uit tot een cirkel.
  • Leg de deegcirkels uit op het rozijnendeeg en span ze er mooi rond. Op deze manier zullen er geen rozijnen aan de buitenkant van het deeg zitten, waardoor je vermijdt dat ze gaan verbranden in de oven.
  • Vet je bakvormen lichtjes in. Leg het deeg in de vormen.
  • Laat het deeg 45 min afgedekt rijzen.
  • Verwarm de oven voor op 170°C.
  • Met een borsteltje smeer je de bovenkant van het brood in met losgeklopt ei.
  • Knip met een schaar 3x in de bovenkant van het brood.
  • Schuif het brood in de oven en bak het 35 min of tot het goudbruin en gaar is.
  • Haal het brood uit de vorm en laat het afkoelen op een taartrooster.
TIP:

Als je brood of gebak met ei moet insmeren (doreren), dan is het best om dat ei niet gewoon los te kloppen, maar er een staafmixer bij te halen, zodat er geen strepen eiwit meer in de dorure zitten. Op deze manier is je dorure mooi homogeen en zal je een beter eindresultaat halen.
Wil je liever rozijnenbolletjes maken? Weeg dan dekseltjes van 15 gr af en maak balletjes rozijnendeeg van 40 gr. Leg de rozijnenbolletjes op bakpapier en bak ze 10 min op 210°C.
Met dank aan Marc Van Massenhoven, voor het geduld, het recept en de deskundige uitleg. Ik moet nog zoveel leren.
Kramiekboter is een broodverbeteraar, speciaal voor koekenbrood, rozijnenbrood, suikerbrood,.. Het zorgt voor een malser brood, dat langer houdbaar is. Vind je geen kramiekboter, laat het er dan gewoon uit.
Ik gebruik zelf liefst Mistral bloem voor wit brood en luxe brood zoals rozijnenbrood. Je kan uiteraard ook gewone witte broodbloem gebruiken.
Dit deeg is voldoende voor 2 rozijnenbroodjes of 1 rozijnenbroodje en 7 rozijnenbolletjes.
Je kan opteren voor een ronde of een rechthoekige bakvorm voor je rozijnenbrood. Ik heb gekozen voor een hoge panettone vorm. De kleine bolletjes heb ik gewoon op bakpapier gebakken.
Laat de rozijnen weg uit dit deeg en je hebt deeg voor koekebrood, Zeeuwse bolussen, sandwichen, ...

Reacties