Chia pudding

Foto Cathy Van de Moortele
Ze staan altijd in mijn voorraadkast, die kleine zwarte chia zaadjes. Echte powerfood, boordevol omega 3, calcium en antioxidanten. Ik gebruik ze meestal in mijn Overnacht havermout of in mijn Zon in je kom-ontbijt. Wist je dat je ook pudding met chia kan maken? Lekker!

Wat hebben we nodig:
  • 200 ml kokosmelk
  • 40 gr chia zaad
  • enkele druppels vanille extract
  • snuifje kaneel 
  • zoetstof naar smaak (esdoornsiroop, honing, natrena zoetstof, stevia, ..)
  • fruit naar keuze (aardbei, bosbessen, frambozen, ananas, papaya, mango, ...)
  • extra fruit, fijngesneden
Hoe gaan we te werk:
  • Ik maak hier ontbijt van voor 2 dagen.
  • Mix de kokosmelk met de vanille, kaneel, zoetstof en fruit naar smaak.
  • Roer het chiazaad onder de mix en verdeel over 2 bokalen.
  • Zet de pudding afgedekt in de koelkast voor minstens 4u en liefst een hele nacht.
  • Werk af met stukjes vers fruit de volgende morgen.
TIP:

Je kan je pudding 's morgens nog afwerken met kokosrasp of cacao nibs.
Kies voor de kokosmelk die je als substituut neemt voor koemelk, niet voor de dikke kokosmelk die je gebruikt in curry's en wokschotels.
Het chia zaad wordt een soort gel. De pudding is heel vloeibaar als je hem maakt, maar na een nachtje nemen de zaadjes de melk op en wordt hij een beetje gelatineus. Wil je hem nog iets steviger, gebruik dan 180 ml kokosmelk ipv 200 ml.

Reacties