Roomkaas

Foto Cathy Van de Moortele
Iedere week wordt er een bakje Philadelphia roomkaas gekocht. Altijd lekker op brood of om dipsausjes mee te maken en ik gebruik het ook in gebak of als pastavulling. Toen ik zonder Philadelphia zat (geen nachtwinkel in onze kleine gemeente), moest ik wel mijn plan trekken. En toen kwam ik met dit recept op de proppen! Alhoewel, recept is veel gezegd..

Wat hebben we nodig:
  • volle Griekse (of Turkse) yoghurt
Hoe gaan we te werk:
  • Ik gebruik hiervoor het Serveerwonder van Tupperware, je weet wel, die kom met een zeef binnenin en een deksel erop voor wie frietjes warm wil houden of om pasta in te garen? Die kom dus.
  • Neem een kaasdoek of een handdoek (gewassen zonder wasverzachter) en maak die goed nat. Wring uit en leg de handdoek in het vergiet. Schep de hoeveelheid yoghurt die je tot roomkaas wilt maken, op de handdoek. Vouw de handdoek over de yoghurt en beleg met enkele conservenblikken om zoveel mogelijk vocht uit de yoghurt te krijgen.
  • Zet het deksel op de pot en laat de pot enkele uren (liefst overnacht) in de koelkast staan. 
  • Haal de blikken weg, open de handdoek en schep de roomkaas uit de handdoek. In de kom onder het vergiet, heb je de wei. Die heb je niet meer nodig.
  • Breng de roomkaas over in een koelkastdoosje en gebruik binnen de 3 dagen.
TIP:

Kruid je roomkaas net voor je hem wilt eten, met peper en zout, verse tuinkruiden, een sjalotje of beleg hem met verse vijgen en enkele druppels honing.
Het lijkt me een heel goed idee om cheesecake te maken met deze roomkaas.

Reacties