Préparé

Foto Cathy Van de Moortele
Ik eet niet zo heel vaak préparé (gewoon omdat ik niet zo vaak brood eet), maar als ik in het buitenland ben, heb ik altijd zin in préparé. Dit is zo'n typisch Belgisch broodbeleg, wat je in geen enkel ander land vindt. In Nederland heb je wel iets soortgelijks, maar toch niet helemaal hetzelfde als bij ons. Onze slagers gebruiken hiervoor een specifieke, aangekochte saus, maar ik wil toch graag zelf préparé maken, met mijn eigen ingrediënten. Let wel op, dat préparé niet lang kan bewaard worden omdat je met rauw vlees werkt. Maken wat je nodig hebt en op!

Wat hebben we nodig:
  • 150 gr runderamericain, ijskoud
  • 30 gr zelfgemaakte mayonaise
  • 10 gr mosterd
  • 10 gr curryketchup
  • peper en zout
  • scheutje Worcestershire saus
  • enkele druppels Tabasco
Hoe gaan we te werk:
  • Om préparé te maken, heb je een keukenrobot nodig. Het vlees wordt hierin heel fijn gemaakt, een effect dat je met een vleesmolen niet kan bereiken.
  • Doe het vlees in de kom van de keukenrobot.
  • Voeg de mayonaise, mosterd, ketchup toe en mix tot een gladde massa.
  • Kruid met peper en zout, Worcestershire saus en Tabasco.
TIP:

Werk naar eigen goesting af met verse tuinkruiden of een fijngesnipperd sjalotje. Misschien vind jij het wel lekker met fijngesnipperde augurkjes?
Voeg extra curry ketchup toe als je de préparé donkerder en pittiger wilt.

Reacties