Aspergeroomsoep met grijze garnaaltjes

Foto Cathy Van de Moortele
Ik krijg wel vaker de vraag, waar ik de inspiratie blijf halen om elke dag opnieuw een recept te posten. Na 1600 en zoveel recepten, ben ik het nog steeds niet beu en blijf ik enthousiast koken en bakken. Ik heb graag een gevulde koelkast, die me inspireert om lekkere maaltijden klaar te maken.
Bij nazicht en opruiming van mijn diepvriezer, stootte ik op een zak witte asperges. Er waren er maar een paar uitgehaald en ik vond ze eigenlijk niet zo lekker om gewoon te eten, herinner ik me nog. Waarom geen soep koken van deze asperges? Ik had net grijze garnaaltjes in huis gehaald en zure room en verse bieslook? In een andere lade vond ik nog botjes en restjes van kip aan het spit. Ideaal om er een bouillonnetje van te trekken voor mijn soep. En zo ontstond er weer een nieuw recept voor mijn blog.

Wat hebben we nodig:
  • 1 liter verse kippenbouillon, heet
  • 1 zak witte asperges, diepgevroren
  • witte peper en zout
  • 100 ml room
  • zure room
  • verse bieslook, fijngesnipperd
  • grijze garnaaltjes
Hoe gaan we te werk:
  • Doe de bouillon in een grote kookpot.
  • Dompel de bevroren asperges onder in de bouillon. Je hoeft ze niet te snijden. 
  • Breng de soep aan de kook en laat ze garen tot de asperges zacht zijn.
  • Haal de asperges uit de soep en snij er de kopjes af. Die gebruik je straks als garnituur.
  • Blender de soep glad.
  • Kruid met witte peper en zout.
  • Werk af met room.
  • Laat de soep nog even goed doorwarmen zonder ze te laten koken.
  • Schep de soep in mooie kommetjes en werk af met zure room, bieslook en grijze garnaaltjes.
TIP:

Je kan ook Griekse yoghurt gebruiken ipv zure room.

Reacties