Salade met krieltjes, spek en zachtgekookt ei

Foto Cathy Van de Moortele
Ik ga heel graag uit lunchen en mijn toevluchtsoorden zijn dan meestal Antwerpen, Gent of Brugge. In Eeklo mis ik een beetje de nieuwere keuken en ik heb geen zin in nog maar eens een spaghetti bolognaise of een croque monsieur. De verrassing was dan ook groot, toen ik bij De Brazza in Eeklo een hippe en smaakvolle salade voorgeschoteld kreeg. Meteen een grote glimlach op mijn gezicht: warme krieltjes, perfect gekookte eitjes, knapperig verse spercieboontjes. Dit smaakt naar meer en ik heb mijn eigen versie van deze salade gemaakt.

Wat hebben we nodig:
  • mesclun sla, gewassen en gedroogd
  • 5 krieltjes, gewassen
  • 40 gr fijne spercieboontjes, schoongemaakt
  • 1 rode biet, gekookt en geraspt
  • fleur du sel
  • 100 gr fijne spekreepjes
  • 2 kakelverse eitjes
  • 1 eetlepel mayonaise
  • 1 eetlepel Griekse yoghurt
  • scheutje citroensap
  • verse bieslook, gesnipperd
  • handjevol preischeutjes
Hoe gaan we te werk:
  • Schik de sla in een diep bord.
  • Kook de krieltjes in licht gezouten water. Giet ze af en halveer ze.
  • Snij de boontjes door en kook ze gaar in licht gezouten water. Giet ze af en laat ze schrikken in ijswater.
  • Schik de aardappelhelften en de boontjes op de sla en strooi er de bietjes over.
  • Bestrooi de aardappeltjes met fleur du sel.
  • Bak de fijne spekreepjes krokant in een antikleefpannetje. Laat ze uitlekken op huishoudrol.
  • Verdeel het spek over de salade.
  • Kook de eitjes zacht. Pel ze, halveer ze en leg ze op het spek.
  • Doe de mayo, yoghurt, het citroensap en de bieslook in een bokaaltje. Zet er het deksel op en schud goed.
  • Druppel de dressing over de salade.
  • Werk af met preischeutjes.
TIP:

Het is extra lekker als de aardappeltjes nog een beetje warm zijn.

Reacties