Kippensoep met kaastortellini

Foto Cathy Van de Moortele
Zo lang geleden dat ik nog eens kaastortellini gemaakt had en ik was al bijna vergeten hoe lekker die smaken. Ik was op zoek naar leuke lunchideetjes, zodat ik naar het werk iets anders kan meenemen dan een troosteloze boterham. Op zich niets mis mee, maar ik word een beetje triest van boterhammen met beleg. Ze kunnen me niet echt bekoren of het moet megalekker brood zijn met een boeiend beleg.
Toen kwam ik uit bij maaltijdsoepen. Makkelijk om te maken, je kan er een hoop groentjes en proteïnen in kwijt en het hapt goed. Kippensoep met kaastortellini dus. Na mijn bezoekje aan Cook&Serve in Brugge, heb ik nu ook een stevige en lekvrije soepkom met extra opbergruimte voor bijvoorbeeld croûtons of geraspte kaas, om mee te nemen op verplaatsing.

Wat hebben we nodig:
  • olie
  • 1 ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 grote wortel, geschraapt en in grove brunoise gesneden
  • 1 steel selder, in grove brunoise gesneden
  • 1 teen look, gepeld en geperst
  • 1 liter (verse) kippenbouillon, heet
  • peper en zout
  • 10 kaastortellini
  • een handvol diepvrieserwtjes
  • 1 kipfilet, gekookt en in stukken getrokken
  • verse peterselie, gesnipperd
  • 100 ml room (facultatief)
Hoe gaan we te werk:
  • Laat wat olie verhitten in een grote kookpot.
  • Fruit de uisnippers aan en laat ze zachter worden zonder te kleuren.
  • Voeg wortel, selder en look toe en laat ook die meefruiten.
  • Overgiet met de bouillon en breng de soep aan de kook.
  • Kruid met peper en zout.
  • Laat de soep verder pruttelen tot de groentjes zo goed als gaar zijn.
  • Voeg de tortellini, de diepvrieserwtjes en de kippenstukjes toe en laat ze meegaren.
  • Werk af met verse peterselie.
  • Voeg vrijblijvend nog 100 ml room toe.
TIP:

Ik bewaar mijn tortellini in de diepvriezer, zodat ik er altijd bij de hand heb voor een maaltijdsoep of een snel pastagerecht. Laat ze invriezen op een bebloemde bakplaat en breng ze dan over in een diepvrieszak of Tupperware diepvriesdoos.
Je kan ook restjes gebakken kip gebruiken in deze maaltijdsoep. Echte restjesverwerking!

Reacties