Mexicaanse maïskolven

Ik hoor mensen vaak zeggen: ik lust geen groenten. Dat verbaast me altijd weer, wetende dat er
Foto Cathy Van de Moortele
zoveel verschillende soorten groenten beschikbaar zijn en evenveel manieren om ze klaar te maken: koken, stomen, bakken, grillen, frituren, in stoofschotels, in salades, gemixt, als soep... Ik kan echt niet geloven dat er geen enkele groente is die je kan bekoren. Groenten zijn top en onmisbaar in de keuken. Je kan er zoveel kanten mee uit. Vaak gebruik ik groenten als basis om te bedenken welke maaltijd die dag op tafel zal komen. Vroeger ging ik meestal (zoals zoveel mensen zeker?) uit van het principe: we eten hamburgers. Wat gaan we daar bij eten? Dan volgden de aardappelen en als laatste, de in de hoek gedrukte groenten. Je krijgt een heel andere kijk op eten als je begint met het uitzoeken van de groenten op je bord. Ja, je leest het goed: groenteN. Wie zegt dat je maar één groente per maaltijd mag serveren? Maak er een bont bordje van en voel je megazond bij het binnenspelen van die kleurrijke vitamientjes.
Vandaag is het World Veggie Day. Geef de groenten de kans om een prominente plaats de krijgen in je keuken.

Wat hebben we nodig:
  • 2 maïskolven, schoongemaakt
  • 50 gr fetakaas (of Parmezaanse kaas)
  • verse peterselie
  • 1 eetlepel gerookt paprikapoeder
  • snuif zout
  • 50 gr mayonaise
Hoe gaan we te werk:
  • Verhit de grill. Rooster de maïskolven aan alle zijden tot ze licht kleuren.
  • Mix de kaas fijn met de peterselie, het paprikapoeder en het zout. Giet deze crumble op een langwerpig schaaltje, groot genoeg om straks de maïskolven door te rollen.
  • Haal de maïskolven van het vuur en wrijf ze in met een laagje mayonaise.
  • Rol de maïskolven door de crumble. Klaar!
TIP:

In Mexicaanse gebruiken ze cojita kaas. In België heb ik die nog niet gevonden, vandaar mijn vrije vertaling om fetakaas of Parmezaanse kaas te gebruiken. 
Hou er rekening mee dat zowel fetakaas als Parmezaanse kaas al gezouten zijn. Overdrijf dus niet met het toevoegen van zout.

Reacties