Edamame spaghetti met prei en spek

Foto Cathy Van de Moortele
Tijdens een midweekje Stockholm, hebben we een FoodTour gedaan. Een heel toffe en unieke manier om de stad te ontdekken. We kwamen terecht in het hippe Södermalm, na een ritje met de metro. We waren meer dan op tijd voor de gids en besloten om nog even de supermarkt in te duiken. Ik vind het heerlijk om in het buitenland de supermarkten te bezoeken en te zien wat er in de schappen ligt. Al snel viel mijn getrainde oog op de Explore Asian Cuisine pasta's. Koolhydraatarm, kleurrijk en boeiend. Ik koos enkele soorten uit en nam me voor ze thuis uit te proberen.  Er zijn wat weken over gegaan, maar eindelijk was het zo ver: edamame spaghetti met prei en spek. Edamame zijn groene sojabonen, heel voedzaam en gezond. Doordat ze ook koolhydraatarm zijn, wou ik ze zeker een kans geven. Het pak is nu open en er zullen zeker nog recepten volgen.

Wat hebben we nodig:
  • vetstof
  • 125 gr gerookte spekblokjes
  • 1 sjalotje, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 prei, schoongemaakt en gesnipperd
  • 200 ml verse kippenbouillon, heet
  • 1 eetlepel thijm
  • peper en zout
  • 1 eierdooier
  • 50 ml room
  • 65 gr Edamame spaghetti (1 persoon)
  • krullen van Parmezaanse kaas
  • 2 pijpajuintjes, schoongemaakt en gesnipperd
  • verse peterselie, grof gehakt
Hoe gaan we te werk:
  • Laat wat vetstof smelten in een kookpot.
  • Bak de spekblokjes even aan. Ik heb ze liever niet krokant, maar dat kies je zelf.
  • Voeg de sjalotsnippertjes toe en laat ze mee kleuren.
  • Verdeel de prei over het spek en roer om.
  • Overgiet met de bouillon en kruid met thijm, peper en zout.
  • Zet een deksel op de pot en laat de prei zachtjes garen.
  • Klop 1 eierdooier los met de room en zet dat aan de kant.
  • Kook de spaghetti gaar in ruim, gezouten water.
  • Haal het deksel van de pot en laat overtollig sap van de prei uitkoken.
  • Werk de preisaus af met de liaison van ei en room. Laat de saus niet meer koken.
  • Giet de pasta af en roer die meteen door de saus.
  • Schep de pasta op je bord en werk af met Parmezaanse kaas, pijpajuintjes en peterselie.
TIP:

Explore Asian Cuisine brengt nieuwe pasta's op de markt zoals de soybean pasta, black bean pasta, edamame pasta. Ik heb ze gekocht in Gent, bij Moor&Moor.

Reacties