Bamix mayonaise

Foto Cathy Van de Moortele
Yes! Ik heb hem! Na 20 jaar, heb ik eindelijk mijn eigen Bamix staafmixer. The one and only, the best and indestructible. Ik zat al aan mijn 4e staafmixer, omdat ik weigerde zoveel geld uit te geven aan de Bamix. Bij het plannen van mijn bezoekje aan het Voedingssalon, zag ik meteen weer beelden van de Bamix voor mijn ogen. Zou ik? of niet? of wel? Wat denk je?
Deze mayonaise kan gewoon niet mislukken. Ze kan niet schiften, ze weigert niet in te dikken. Slechts één eitje heb je nodig voor een bokaal vers gemaakte mayonaise...

Wat hebben we nodig:
  • 1 kakelvers ei
  • 1 koffielepel (Tierenteyn) mosterd
  • een scheutje azijn
  • peper en zout
  • 350 ml Isio4 olie
Hoe gaan we te werk:
  • Zet het gaatjesschijf-hulpstukje op de Bamix.
  • Neem een hoge, vetvrije beker en doe daar het volledige ei, de mosterd, azijn, peper en zout en olie in.
  • Zet de staafmixer in de beker met de voet op de bodem. Mix op lage snelheid tot je mayonaise hebt op de bodem. Zwenk de mixer dan naar boven op hoge snelheid en blijf enkel aan de bovenkant verder mixen tot de mayo dik genoeg is. 
  • Klaar!
TIP:

Zelfgemaakte mayonaise bewaart uiteraard niet zo lang als mayonaise die je in de winkel koopt. Er zitten dan ook geen bewaarmiddelen in.
Je kan ook andere olie gebruiken, maar mijn voorkeur gaat uit naar de Isio4 olie omdat het een combinatie is van 4 gezonde oliën: zonnebloemolie, oleïsol, koolzaadolie en druivenpitolie. Ze is neutraal van smaak en zowel te gebruiken in warme als koude bereidingen. Mix4 olie lijkt heel erg op Isio4 olie en die twee soorten worden hier afwisselend gekocht.

Reacties