Gevulde avocado uit de oven

Foto Cathy Van de Moortele
Nog niet eerder geprobeerd, die warme avocado. Ik was er eerlijk gezegd een beetje bang voor. Avocado's stonden niet op mijn favoriete-eten-lijstje, maar mijn dochter trok me over de streep om ze toch wat vaker te eten. Om dan nu de stap te nemen naar warme avocado... De avocado mag tot 15 min in de oven staan, maar ik heb gekozen voor iets minder lang, zodat er onder de gebakken dooier ook nog zachte dooier was. Yummy!

Wat hebben we nodig:
  • 1/2 avocado, ontpit
  • peper en zout
  • 1 plakje gerookte zalm
  • 1 eierdooier
  • 1/4 sjalot, gepeld en fijngesnipperd
  • verse peterselie
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 220°C.
  • Zet een klein ovenschaaltje klaar en zet daar de avocado in.
  • Kruid de avocado met peper en zout.
  • Hol de avocado nog een beetje uit, zodat je wat meer ruimte hebt om de zalm en de eierdooier een plekje te geven.
  • Bekleed de holte met zalm en leg daar voorzichtig de dooier op.
  • Bak de avocado tussen 7 en 15 min.
  • Bestrooi met de sjalotsnippertjes en verse peterselie.
TIP:

Overgebleven eiwitten kan je invriezen en later gebruiken om bv meringue van te maken.

Reacties