Groentenconfetti

Foto Cathy Van de Moortele
Meestal heb ik een plan, een vooruitzicht op wat ik de komende week ga klaarmaken. Meestal, heb ik gezegd. Deze keer had ik precies iets minder gepland dan voorzien. Wat niet wil zeggen dat we dan onze toevlucht nemen tot de plaatselijke frituur of een diepgevroren pizza in de oven schuiven. Nee hoor, dan kijk ik gewoon wat er nog voorradig is en uit die zoektocht komt meestal toch nog een lekkere maaltijd op tafel.
Zo ging het ook met deze groentenconfetti. In de koelkast lag: een stuk courgette, 1/2 gele paprika, 1/2 rode puntpaprika, 1/3 butternut pompoen, 1 portobello, spekblokjes. Ideaal om een eenpansgerecht te maken. Aan tafel!

Wat hebben we nodig:
  • 1 bakje spekblokjes
  • 1 ui, gepeld en in fijne brunoise gesneden
  • 150 gr butternut pompoen, ontpit, geschild en in grove brunoise gesneden
  • 1/4 courgette, in grove brunoise gesneden
  • 1/2 gele paprika, ontpit en in grove brunoise gesneden
  • 1/2 rode puntpaprika, ontpit en in grove brunoise gesneden
  • 1 portobello, van de sporen ontdaan en in plakjes gesneden
  • verse peterselie, gesnipperd
Hoe gaan we te werk:
  • Laat een grote pan (ik gebruik hiervoor mijn Tarte Tatin pan van Le Creuset) langzaam opwarmen op het vuur. 
  • Bak de spekblokjes even aan en laat ze hun vet vrijgeven.
  • Voeg de ui, pompoen, courgette, paprika's en portobello toe. Roer alles door elkaar en laat het dan mooi bakken op een medium vuur. Roer af en toe.
  • Zet de pan van het vuur wanneer de pompoen gaar is. 
  • Bestrooi met de peterselie en dien op.
TIP:

Laat het spek weg als je een vegetarisch gerecht wilt.
Lekker als je er nog enkele spiegeleieren bij bakt.

Reacties