Slaatje van appel, venkel en rucola

Foto Cathy Van de Moortele
Na een bezoekje aan Albert Heijn, zit ik weer boordevol inspiratie. Het door de rekken struinen en kijken naar het aanbod, brengt altijd ideetjes met zich mee. Ik noteer dan ook meteen mijn hersenspinsels in mijn smartphone, zodat ik ze thuis kan verder uitwerken.
Het is wel een slaatje, maar als je het serveert op een zacht meergranenbroodje, heb je zeker geen honger tot 's avonds. Superlekker en gezond! Maak meteen ook een broodje voor je partner voor instant happiness. Dit recept is voor 2 personen.

Wat hebben we nodig:
  • 2 zachte meergranenbroodjes, doorgesneden
  • 30 gr groene linzen
  • 1 knapperige appel (ik heb Yaz gekozen), dun geschaafd met de mandoline
  • 1/3 venkel, dun geschaafd
  • 2 handenvol notensla
  • 1/2 rode ui, gepeld en in flinterdunne plakjes geschaafd met de mandoline
  • 10 walnoten, gedopt en droog geroosterd
  • 4 eetlepels witte balsamico
  • 1 eetlepel kandijsiroop
  • 1 eetlepel graantjesmosterd
  • 4 eetlepels notenolie
Hoe gaan we te werk:
  • Leg de onderkanten van de broodjes klaar op twee borden.
  • Doe de linzen in een kookpot met 150 ml water. Breng ze aan de kook en laat ze dan zachtjes verder garen tot ze zacht zijn. Giet ze af en spoel ze. Laat ze uitlekken.
  • Meng de appel met de venkel, notensla, ui en walnoten. Strooi de linzen over de salade en schep ze er voorzichtig door, zodat ze niet breken.
  • Maak de dressing: doe de balsamico met de kandijsiroop, mosterd en notenolie in een bokaaltje. Schroef het deksel vast en schud goed. Druppel voldoende dressing over je salade, zonder te overdrijven. Zet de rest van de dressing in de koelkast voor een volgend slaatje.
  • Schik de salade op het broodje en leg de bovenkant van het broodje erop.
  • Er mag gerust nog meer van de salade op de rest van het bord.
TIP:

Als je deze lunch naar het werk wil meenemen, pak dan het slaatje apart in van het broodje en dresseer het pas op het moment zelf. Het bokaaltje dressing neem je ook apart mee.
Je kan de broodjes ook even roosteren als je dat lekker vindt (ik had er geen tijd voor, want de honger heeft het gehaald).
Je kan ook gewone balsamico gebruiken.
Heb je geen kandijsiroop? Gebruik dan esdoornsiroop of vloeibare honing.

Reacties