Mosselen met pesto en groene groentjes

Foto Cathy Van de Moortele
Er zitten nog altijd letters -r in september, wat betekent dat mosseltjes nog steeds in the running zijn. Heel soms neem ik spontaan mosselen mee voor mezelf, als ik home alone ben. Dan kan ik zo hard genieten van mijn lunch, denkend aan de rest die op het werk of op school boterhammetjes met beleg eet. Ik pleit schuldig! Alweer... Maar het heeft me zo gesmaakt.

Wat hebben we nodig:

  • vetstof
  • 2 stelen groene selder, in fijne brunoise gesneden
  • 1/2 venkel, in fijne brunoise gesneden
  • 1/3 jonge courgette, ontpit en in fijne brunoise gesneden
  • 1 ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 100 ml droge witte wijn
  • peper en zout
  • 1 kg mosselen, schoongemaakt
  • 2 eetlepels pesto
  • 100 ml room (facultatief)

Hoe gaan we te werk:

  • Laat wat vetstof smelten in een zware pot, type Creuset.
  • Fruit de groentjes glazig zonder ze te laten kleuren.
  • Blus ze met de witte wijn en laat de wijn inkoken.
  • Kruid met peper en zout.
  • Voeg de mosselen toe en meng met de groentjes.
  • Zet het deksel op de pot en breng de mosselen aan de kook.
  • De mosselen zijn klaar wanneer de schelpen helemaal open zijn.
  • Schud de pot goed op, zodat de groentjes goed gemengd worden met de mosselen.
  • Verdeel de pesto over de mosselen en voeg eventueel de room toe. 
  • Meng nogmaals en dien op.

TIP:

Voor mij hoeven hier geen frietjes bij. Enkel de mosselen met de groentjes (ja, die eet je uiteraard op, waarom zou je dat lekkers laten liggen?) zijn meer dan voldoende.
Reken per persoon 1 - 1.5 kg mosselen.


Reacties