Pasta van l'Entrepot du Congo

Tijdens een werkvergadering in l'Entrepot du Congo, zat ik ongeduldig te wachten op mijn bordje Pasta all'amatriciana. Ik had het menu van de brasserie al op voorhand bekeken en beslist dat ik dat zou gaan eten. Ik kan je zeggen: het heeft echt gesmaakt! Zo goed, dat ik zelfs de chef aangeschreven heb om te vragen wat er in zijn gerecht zat. Hij was zo vriendelijk mij door te geven wat de ingrediƫnten waren. Hoeveelheden moet ik uiteraard zelf uit mijn mouw schudden, maar dit is mijn versie.. Reactie van de chef van l'Entrepot du Congo?: "Net echt!" Dat zie ik dan maar als een compliment!

Wat hebben we nodig:
  • olie
  • 1 grote ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 150 gr pancetta, fijngesnipperd
  • peper en zout
  • enkele chilivlokjes
  • 1 klein blikje tomatenpuree
  • 1 glas rode wijn (+ 1 glas voor de kok)
  • 100 ml kalfsfond
  • 1 koffielepel kappertjes
  • een handvol zwarte olijven, ontpit en grof gehakt
  • spaghetti, al dente gekookt
  • verse peterselie, fijngesnipperd
  • vers geraspte Parmezaanse kaas
  • 1 eierdooier
Hoe gaan we te werk:
  • Zet je Creuset op het vuur en laat wat olie warm worden.
  • Fruit de ui glazig en bak de pancetta mee. Hij mag wel een beetje knapperig worden, maar hij moet niet teveel kleuren.
  • Kruid met peper, zout en chilivlokjes. Wees niet te gul met het zout, want de kappertjes die er later bij komen, voegen ook al zout toe aan het gerecht. De chilivlokjes zorgen voor pit in je saus. 
  • Roer de tomatenpuree onder de pancetta en laat die even "meebakken".
  • Blus met de rode wijn (en vergeet niet van je eigen glas te nippen) en laat de alcohol verdampen.
  • Voeg de fond toe, met de kappertjes en de olijven.
  • Roer de gare spaghetti door de saus en laat die nog even alle smaken opnemen. 
  • De helft van de peterselie doe je door de saus, de rest is voor de afwerking.
  • Schep de pasta in een diep bord en werk af met de kaas. Maak een kuiltje in je gerecht en vul dat met de eierdooier.
  • A tavola!
TIP:

Moest je van die grote kappers vinden, dan zou ik zeker overwegen om die in het gerecht te doen. Ze smaken nog meer door en ze ogen ook heel mooi.
Vergeet niet om een vers pistoleetje bij de pasta te serveren, zodat je alle saus kan opdeppen.
Normaal ben ik geen fan van zwarte olijven, maar bij nacho's en dit pastagerecht mogen ze niet ontbreken.

Reacties