Coronation kip

Ik had er nog nooit van gehoord, toen ik las over een recept voor Coronation chicken. Nieuwsgierig als ik ben, moest ik er het fijne van weten. Na het lezen van de ingrediƫnten, wist ik al genoeg: ik zou deze kipsalade maken. Het is een variant op onze kip curry salade. Het leek me alvast een perfect beleg voor op ciabatta. Wat denk jij?

Wat hebben we nodig:
  • 2 kipfilets
  • 1 eetlepel olie
  • zeste en sap van 1 citroen
  • peper en zout
  • klontje boter
  • 1 sjalotje, gepeld en fijngesnipperd
  • 2 koffielepels kerriepoeder
  • 2 eetlepels tomatenpuree
  • 100 ml droge witte wijn
  • 100 ml bouillon
  • 1 eetlepel abrikozenconfituur
  • 150 gr mayonaise
  • 75 ml room
  • 1 mango, gepeld en ontpit, in fijne brunoise gesneden
  • 4 pijpajuintjes, gesnipperd
  • verse peterselie, fijngesnipperd
  • enkele druppeltjes Tabasco
Hoe gaan we te werk:
  • Wrijf de kip in met de olie. Strooi de citroenzeste over de kip en kruid met peper en zout.
  • Stoom de kip gaar en zet ze dan even aan de kant om af te koelen.
  • Smelt de boter in een pan en fruit het sjalotje glazig. Kruid met kerrie en bak die even mee. 
  • Roer de tomatenpuree erdoor en laat die ook even meebakken. 
  • Giet de wijn erbij en laat dit mengsel voor de helft inkoken.
  • Roer de confituur en de bouillon erdoor en laat nogmaals inkoken. Laat de saus afkoelen.
  • Meng de mayonaise met de room en roer dit alles dan door de kerriesaus.
  • Spatel de mango, pijpajuintjes, citroensap en peterselie door de kerriesaus.
  • Snij de kip in kleine stukjes. Roer ze door de saus. Kruid af met peper, zout en tabasco.
TIP:

Heel leuk om deze salade op wit brood zonder korstjes te serveren. Snij de sandwiches diagonaal door en stapel ze uitgewaaierd op een mooi bord.
Strooi getoaste amandelschilfers over de kip, net voor je ze serveert.

Reacties