Veggie Jambalaya

Mijn eerste jambalaya heb ik gegeten in New Orleans, toen ik daar voor 4 dagen was met mijn Amerikaanse gastgezin. Ik zorgde voor hun 3-jarig dochtertje Natalie en mocht vaak mee op zakenreis. New Orleans is gewoon prachtig.. De sfeer, de straatmuzikanten, de zoo en het eten. Een echte jambalaya bevat chorizo, kip en scampi. Heel smaakvol en en echt comfort food.
Deze veggie versie is net zo lekker en nu en dan geen vlees eten, kan echt geen kwaad. Kon ik de Hubby daar ook maar van overtuigen.... Voor hem bak ik apart wat verse chorizoworstjes en die kan hij dan bij zijn jambalaya eten.

Wat hebben we nodig:
  • olie
  • 1 ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 groene paprika, ontpit en in fijne brunoise gesneden
  • 2 stelen groene selder, in fijne brunoise gesneden
  • 2 tenen look, gepeld en geperst
  • 300 ml water
  • 1 blik (400 gr) tomatenblokjes, met sap
  • 250 ml passata van tomaten
  • Italiaanse kruidenmix
  • een paar chilivlokjes
  • 100 gr diepvries spercieboontjes
  • 160 gr rijst, niet gekookt
  • 1 blik (400 gr) kidney bonen, gespoeld en uitgelekt
  • 1 blik (400 gr) reuze witte bonen, gespoeld en uitgelekt
  • verse peterselie, fijngesnipperd
  • hot sauce (type tabasco of sambal oelek)
Hoe gaan we te werk:
  • Zet je Creuset op het vuur en laat wat olie warm worden in de pot.
  • Fruit de ui aan met de paprika- en selderblokjes. Voeg de look toe en laat alles samen glazig worden.
  • Voeg het water, tomatenblokjes, tomatensaus en kruiden toe.
  • Breng alles aan de kook en voeg de spercieboontjes toe, samen met de rijst. 
  • Zet het vuur later, zet het deksel op de pot en laat de jambalaya zachtjes garen, gedurende 20 min. 
  • Roer nu en dan om aanbakken te voorkomen. Voeg wat water toe als het gerecht te droog dreigt te worden.
  • Voeg de kidney bonen en de witte bonen toe en dek weer af. Laat de bonen nog 10 min meegaren of tot de bonen goed warm zijn.
  • Bestrooi de jambalaya royaal met verse peterselie en vergeet de hot sauce niet!
TIP:

Zet een goeie plaat jazz op, schenk jezelf een glas rode wijn in. Verdeel de jambalaya over fel gekleurde kommetjes en plof neer op de bank. Geniet!

Reacties