Stoofvlees van varkenswangetjes


Volgens de ene persoon overroepen, volgens de andere een delicatesse. Ik vind het alleszins top, om deze stukjes vlees om te toveren tot een malse stoverij.

Wat hebben we nodig:
  • boter
  • olie
  • 10 varkenswangetjes, van de vliesjes ontdaan
  • stoofvleeskruiden
  • 1 grote ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 2 lepels vloeiende bloem
  • 1 flesje donker tafelbier Piedboeuf
  • verse bouillon
  • 2 blaadjes laurier
  • een takje thijm
  • 1 dikke teen look, gepeld en geplet
  • enkele peperbolletjes
  • 1 dikke snede wit brood
  • mosterd
Hoe gaan we te werk:
  • Verhit wat boter en olie samen in een zware pan, type Creuset.
  • Leg de wangetjes in de hete pan en kruid ze met de stoofvleeskruiden. Leg de pan niet te vol. Liever in 2x bakken dan een volle pan waarin het vlees niet bakt. Bak de wangetjes aan alle zijden bruin en haal ze uit de pan.
  • Giet het vet weg en doe er wat nieuwe boter en olie in. Schraap de bakrestjes mooi los. Fruit de uien aan en laat ze even meebakken.
  • Voeg het vlees weer toe aan de uien. Bestrooi met de bloem en roer goed om.
  • Overgiet met het bier en voeg bouillon toe tot het vlees mooi onder staat.
  • Voeg laurier, thijm, look en peperbolletjes toe.
  • Besmeer het brood dik met mosterd en leg deze boterham op het vlees. 
  • Dek de pot af en laat het geheel 90 min zachtjes pruttelen of tot het vlees mooi gaar is.
TIP:

Ik maak deze stoverij graag in mijn snelkookpan (in de microgolf). Een half uurtje op volle kracht, dan 15 min rusttijd en dan nog 20 min op volle kracht.

Reacties

Unknown zei…
"in mijn snelkookpan(in de microgolf)"
Is dat écht?
Met de snelkookpan in de microgolf?
Beste
dit was een Tupperware snelkookpan, speciaal voor de microgolf. Slowcooking heeft nog altijd mijn voorkeur. Alles op zachte temperatuur langzaam laten garen. Dit was een experiment met de snelkoker voor de microgolf.
Unknown zei…
Ah, nu snap ik het.
Bij snelkookpan denk ik aan hogedrukpan,
SEB en soortgelijke. Metalen dingen.
Kunnen niet in de microgolf he.
Klopt helemaal! En wat een toeval: morgen maak ik... varkenswangetjes, op lage temperatuur in de oven.