Kumpir uit Istanboel

Foto Cathy Van de Moortele
Als we in Amerika zijn, kijk ik altijd uit naar de jacket potatoes: een grote, gepofte aardappel met een vulling van zure room en afgewerkt met pijpajuin. Hmhm.. Toen ik laatst ging lunchen met een dame uit Istanboel, nam ze me mee naar een Turks restaurantje in Antwerpen, met de welluidende naam: Kumpir. Ik wist niet wat een kumpir was, maar dat werd me al snel duidelijk. De specialiteit van dit huis, is namelijk de gevulde ovenaardappel. De aardappelen worden eerst in aluminiumfolie gewikkeld en een uurtje gepoft in een hete oven. Daarna worden ze opengesneden en standaard verrijkt met boter en kaas. Je hebt de keuze tussen verschillende toppings en mijn keuze van champignonroomsaus is me bijzonder goed meegevallen. De stukjes kip die erbij zaten, kreeg ik blijkbaar cadeau van de uitbater. Net als 5 megagrote kumpir aardappelen, die maar liefst 825 gr per stuk wogen!

Wat hebben we nodig:
  • 1 grote ovenaardappel
  • boter
  • geraspte kaas
  • toppings:
  • geraspte worteltjes
  • erwtjes
  • maïs
  • olijven
  • paprikareepjes
  • rode kool, fijngeschaafd
  • koolsla
  • sausjes
  • zure room met gerookte zalm en dille
  • kip
  • lamsvlees
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 200°C. Was de aardappel schoon en prik hem op verschillende plaatsen in met een mes. Wikkel de aardappel in aluminiumfolie en pof hem 45 -60 min in de hete oven.
  • Verwijder voorzichtig de folie en snij de aardappel horizontaal door. 
  • Plet de binnenkant van de aardappel zonder de schil te beschadigen. 
  • Beleg de aardappel met geraspte kaas en wat boter en kies dan je toppings om de aardappel verder mee aan te vullen.
  • Lezzetli!
TIP:

Je kan de gare aardappel voorzichtig met een lepel uit de pel scheppen. Plet het aardappelkruim dan met de boter en de kaas en lepel hem weer in de pel. 

Reacties