Zachte gembersnoepjes

Voor vaderdag gingen we lunchen bij de Lijsterbes in Berlare. Na een heerlijke maaltijd, kregen we bij de koffie een kommetje home made ginger candy. Geen rietsuiker dus, zoals de Hubby dacht, maar pittige, zachte gembersnoepjes. Ik kon er niet afblijven, maar gember is dan ook een van mijn lievelingssmaken. Ik moest en moest zelf gembersnoepjes maken. Mijn schoonzusje - die net zo gek is op gembersnoepjes als ik - zal ook superblij zijn met dit recept.

Wat hebben we nodig:
  • jonge gember, geschild
  • kristalsuiker
  • maïzena
Hoe gaan we te werk:
  • Snij de geschilde gember in hapklare stukjes. 
  • Doe de gember in een pan met zware bodem (of neem de snelkoker) en zet hem ruim onder water. 
  • Breng de gember aan de kook en laat hem koken tot de gember zacht is. Je moet er met een aardappelmesje makkelijk kunnen doorsnijden, zoals bij gaar gekookte aardappelen. Dat kan een hele tijd duren, rekening houdend met de ouderdom van de gember. De snelkoker is hier de beste optie. Ik reken toch nog op 2.5u in de snelkoker.
  • Schep de gekookte gemberstukjes uit het water en weeg ze af.
  • Doe de gember met evenveel suiker in een nieuwe pan en zet ze weer op. Op 1 kop gember en 1 kop suiker, voeg je 3 eetlepels kookwater van de gember toe.
  • Breng het geheel aan de kook, verminder de warmte en blijf roeren, tot de gember alle suiker heeft opgezogen. Dit kan toch ook een 30 min duren.
  • Zet een kom met ijswater klaar.
  • Laat de pan met gember afkoelen in het ijswater.
  • Neem een zakje met maïzena.
  • Doe de gemberstukjes samen in het zakje, knoop het dicht en schud goed.
  • Laat de gembersnoepjes drogen op een bakmatje.
  • Smakelijk!
TIP:

Kies echt jonge gember. Oudere gember bevat teveel vezels en dat komt je snoepjes niet ten goede. Jonge gember vind je makkelijker bij de Aziatische toko of op de lokale markt, dan in onze supermarkt.
Je kan de gembersnoepjes ook bedekken met een dun suikerlaagje. Dit is om er voor te zorgen, dat je snoepjes niet als 1 klomp aan elkaar gaan kleven. Doe de suiker in een zakje, voeg de gemberblokjes toe en schud goed. Laat de gembersnoepjes drogen.
Gember is goed voor de spijsvertering. Gembersnoepjes na een zware maaltijd zijn ideaal.
Snij de gembersnoepjes kleiner en verwerk ze in roomijs, gemberkoekjes, cake, cupcakes,..

Reacties

Isabelle zei…
Ik ben die ook aan het maken en 't duurt idd verdorie lang vooraleer die dingen gaar zijn. :-)
das waar Isabelle. De ouderdom van de gember speelt zeker ook een rol, maar zelfs bij jonge gember duurt het nog heel lang. Meteen een grote hoeveelheid maken hè.
Anoniem zei…
Ik zou de gember eens flinterdun willen snijden en drogen in de droogoven
Helma zei…
Dank je wel voor het recept. Ik ga het morgen proberen. En als het lukt ga ik een paar stukjes in pure chocolade dopen. Ik ben heel benieuwd!
Unknown zei…
Dag! Ik heb een vraagje over de hoeveelheden: hoeveel weegt een kop gember? Of hoeveel is een kop? Aangezien het 1 kop gember 1 kop suiker en dan 3 lepels water is... Groet, mw. Minderhout
Dag mevrouw, ik heb de gember niet afgewogen. Je moet evenveel gember als suiker nemen als verhouding. Een kopje suiker weegt bijvoorbeeld 200 gr. Je zou een kopje moeten nemen waar dit gewicht van de suiker net in kan. En dan datzelfde kopje vullen met de gember.

Succes!