Pizza breekbrood

Foto Cathy Van de Moortele
Ik hou helemaal niet van pizza... Dat is, als de pizza niet zelfgemaakt is. Ik kies graag zelf wat er op ligt en hoe het deeg gemaakt is. Leftover pizza, koud, geniet mijn voorkeur. Toen ik echter voor de eerste keer dit pizza breekbrood maakte, was ik helemaal in de wolken van dit warme, kruidige brood boordevol pepperoni en mozzarella. Zalig na een koude winterdag, met een filmpje op TV.

Wat hebben we nodig:
  • een dubbele portie pizzadeeg (2x het recept dus)
  • olie met kruiden naar keuze 
  • 200 gr pepperoni
  • 200 gr geraspte mozzarella
  • lookpoeder
Hoe gaan we te werk:
  • Kneed het deeg en laat het rijzen tot het in volume verdubbeld is (1u).
  • Kneed het deeg nog even door en verdeel het dan in balletjes van 40 - 60 gr.
  • Rol elk deegballetje door de olie en leg een laagje deegballetjes in een tulbandvorm.
  • Schik hierop plakjes pepperoni, bestrooi met mozzarella en stuif er wat lookpoeder over.
  • Maak een tweede laag deegballetjes, plakjes pepperoni, kaas en lookpoeder.
  • Als je nog deeg over hebt, verdeel dat dan als laatste laag over de vulling.
  • Verwarm de oven voor op 190°C.
  • Dek het brood af met een handdoek en laat het nog 20 min rijzen.
  • Bak het pizza breekbrood 30 min of tot het goudbruin is. 
TIP:

Voor de kruidenolie: Meng 120 ml olie met wat gedroogde basilicum, peterselie, look, thijm, oregano, peper en zout, rozemarijn, chili vlokjes en wat citroensap.
Voor dit breekbrood kan je ook de terracotte bloemvorm van Mason Cash gebruiken. Te koop bij Broodbakshop.

Reacties