Corzetti

Dagelijks schuim ik het internet af, op zoek naar nieuwe recepten. Toen ik dit Corzetti recept tegenkwam, was ik helemaal in mijn nopjes! Wat een excellent idee om pasta op deze manier te maken. Het zou arbeidsintensief worden en ik moest zo'n stempel bestellen in Italië, maar het was zeker de moeite waard. Rol de pasta niet te dun uit. Stop gerust op stand 3 of maximum stand 4 . Je moet namelijk de pastaschijfjes nog met de stempel bewerken en als ze te dun zijn, lukt dat niet zo goed.

Wat hebben we nodig:
  • 170 gr De Cecco pastabloem "00"
  • 4 eierdooiers, op kamertemperatuur
  • 80 ml witte wijn
  • 90 ml olie
  • 2 teentjes look, geperst
  • 20 gr dennepitjes, getoast
  • een handvol verse kruiden, fijn gesnipperd
  • peper en zout
  • vers geraspte Parmigiano Reggiano
Hoe gaan we te werk:
  • Maak eerst het deeg door de bloem te mengen met de eierdooiers en de wijn. 
  • Vorm een platte schijf van het deeg, wikkel die in plastic folie en laat ze een half uurtje rusten op kamertemperatuur.
  • Rol de pasta uit met je pastamachine tot op stand 3 (of 4).
  • Laat de vellen pasta even drogen op een bebloem werkblad, afgedekt met een handdoek.
  • Neem de basis van de corzetti stempel en snij rondjes uit het deeg. (met deze hoeveelheid kan je zo'n 70 - 80 corzetti maken).
  • Draai de stempel om en leg een rondje deeg op de tekening. Neem nu het tweede deel van de stempel en druk die op de pastaschijf.
  • Laat de corzetti verder drogen op een bebloemd bakblik. 
  • Kook de corzetti gaar of vries ze in.
  • Maak nu de saus. Verhit de olie en laat de look en dennepitjes even meebakken. Zorg dat de look niet verbrandt.
  • Werk af met de kruiden, peper en zout.
  • Schep de corzetti door de saus en geef de kaas er apart bij.
TIP:
Foto Cathy Van de Moortele

Ik heb mijn vleeshamer gebruikt om het bovenste deel van de stempel in het pastaschijfje te kloppen. Op die manier kwam de pasta ook goed los uit de stempel. 

Reacties

Anoniem zei…
kan je mij ook een site geven waar ik stempels kan bestellen?
Ik heb mijn corzetti stempel gekocht via de Italiaanse eBay