Verse zalm op de grill

Iedere dinsdagmorgen, tussen 9u30 en 9u45, kan je me vinden op het Plein, bij het Zeebrugse viskraam. Genietend van de aanblik van al dat lekkers, maak ik mijn keuze. Vaak kies ik voor mezelf een stukje tonijn, maar ook verse heilbot, mosselen, sint-jacobsschelpen, zalm of rode poon gaan mee naar huis.
Vandaag kiezen we voor een stukje verse zalm op de grill. Ik eet mijn zalm liefst rauw of gewoon even aangekorst, maar als jij hem liever doorbakken hebt, wie houdt je tegen?

Wat hebben we nodig:
  • 700 gr verse zalmfilets
  • citroenpeper*
  • zout
  • 2 teentjes look, gepeld en in fijne plakjes gesneden
  • 80 ml sojasaus
  • 40 gr donkerbruine suiker (hoeveelheid is reeds gehalveerd)
  • 80 ml water
  • 60 ml olie
Hoe gaan we te werk:
  • Kruid de zalm met citroenpeper en zout.
  • Neem een diepvrieszakje en doe daar in: look, sojasaus, suiker, water en olie. Doe het zakje dicht en kneed tot de suiker opgelost is. 
  • Doe de zalmfilets in de marinade, sluit het goed af en laat de vis 2u marineren in de koelkast.
  • Verhit de grill op medium warmte.
  • Vet de grill lichtjes in. 
  • Grill de zalmfilets aan beide zijden, telkens 6 minuten. Gooi de marinade weg.
TIP:

Citroenpeper vind je bij de kruiden (ik koop die van mij bij Delhaize). Het komt in een molentje, zodat je lekker vers gemalen peper hebt met een frisse toets. Past uitstekend bij vis, maar ook in vinaigrettes kan je je volledig laten gaan.
Serveer met pasta of aardappelpuree en groene groentjes.

Reacties