Brownies

Foto Lana Joos
De Bond Moyson had me gevraagd om een recept te bedenken voor in hun eerste Diabetesmagazine. Uiteraard was ik daar heel blij mee en ook fier dat ik mocht mee werken aan dit prachtige initiatief. Tijdens mijn jaar als au pair in Amerika, heb ik maar al te vaak genoten van brownies en wou dit recept dan ook graag in mijn kookblog kwijt.

Wat hebben we nodig:
  • 85 gr patisseriebloem
  • 35 gr pure cacao
  • 5 gr bakpoeder
  • snuifje zout
  • 60 gr kristalsuiker
  • 70 gr vetstof, op kamertemperatuur
  • 2 eieren
  • 1 koffielepel vanille extract
  • 115 ml melk
  • 45 gr walnoten, gehakt
Hoe gaan we te werk:
Foto Cathy Van de Moortele
  • Verwarm de oven voor op 175°C. Vet een vierkante bakvorm (20 x 20 cm) in en bekleed hem met bakpapier (onderkant en zijkanten).
  • Roer de bloem met de cacao, het bakpoeder, zout onder elkaar met een garde, om alles mooi te zeven. 
  • Klop de suiker met de vetstof, de eieren en de vanille gedurende 1 minuut.
  • Voeg de melk toe en klop op tot alles goed vermengd is.
  • Voeg het bloemmengsel bij de vochtige ingrediënten en mix een laatste keer tot een homogeen mengsel.
  • Roer de noten door het beslag.
  • Stort het beslag in de vorm.
  • Bak de brownies gedurende 20 min. Prik met een satéstok in de brownies. Ze moeten nog zacht zijn maar er mag niets meer blijven kleven aan de satéstok.
  • Snij de brownie in 16 gelijke stukken.
TIP: 

Laat de brownies zeker niet "droog"bakken. Ze moeten nog vochtig zijn van binnen.
Vervang de walnoten eens door Australische macademianoten of de Amerikaanse pecannoten.
Voeg gerust een grote eetlepel pindakaas toe voor extra smaak en smeuïgheid.
Als je chocolate chips in huis hebt: 2 eetlepels mogen gerust bij het beslag of je strooit ze over de brownies voor ze de oven in gaan.

Reacties