Chips van tempeh

Ik had het nog nooit gegeten, maar mijn schoonzusje had het voor me meegebracht: een rolletje tempeh. Ik heb het eerst een paar keer in mijn handen genomen: een wit rolletje van gefermenteerde sojabonen. Er kwam ook een recept bij. Het zag er heel onbekend en vreemd uit, maar hey: je moet toch alles eens geprobeerd hebben hè? Rauw proefde het eigenlijk nergens naar... Dus toch maar het recept gevolgd en ik moet zeggen: het is even wennen aan de smaak en eigenlijk eet je geen puur product, maar het was het toch waard om het eens uit te proberen. Ik heb het recept enigszins aangepast aan mijn eigen smaak.

Wat hebben we nodig:
  • 1 eetlepel sesamolie
  • 1 theelepel gember, geschild en geperst
  • 1 teen look, geschild en geperst
  • 1 sjalotje, gepeld en fijngesnipperd
  • 1/4 chilipeper, ontpit en fijn gehakt
  • 8 eetlepels abrikozenconfituur
  • 3 eetlepels water
  • 1 eetlepel sojasaus
  • 2 eetlepels rijstazijn
  • 250 gr tempeh, in flinterdunne plakjes gesneden
  • zeezout of herbamare
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de sesamolie met de gember, look, sjalot en chili. Laat het zachtjes sudderen, maar niet kleuren.
  • Voeg de confituur en het water, de sojasaus en azijn toe en laat de saus zachtjes sudderen.
  • Laat de saus helemaal afkoelen en opstijven.
  • Frituur de plakjes tempeh in hete olie. Laat ze goed uitlekken op proppen keukenpapier.
  • Maal vers zeezout over de chips en serveer ze met het dipsausje.
TIP:

Tempeh is te verkrijgen bij de natuurwinkel en dient in de koeling bewaard te worden.
Gebruik de rest van de dipsaus als woksaus. Heerlijk met scampi's, maar ook met quorn of tofu.

Reacties