Naan met witte bonen hummus en groene asperges

Foto Cathy Van de Moortele
Na mijn Indiase kookworkshop bij Salt 'n Pepper in Gent, was ik weer helemaal klaar om in de keuken te gaan staan en te experimenteren. Ik maakte mijn eigen tikka masala (die niet smaakte naar de tikka van in de workshop), pilau en naan brood. Naan is een heerlijk platbrood en ik maak het eigenlijk veel te weinig. Ik had nog wat deeg over (heb het zelfs gewoon 2 dagen op mijn keukenblad in een afgesloten tupperwarepot laten staan) en besloot dit deeg te gebruiken om een creatieve lunch te maken. Mijn bedoeling was om het brood te besmeren met hummus en er nog wat extra kikkererwten over te strooien, maar ik zat zonder kikkererwten. Er stond wel een klein blikje witte bonen en daar had ik ook wel goeie ervaringen mee. En toen kon ik in geen tijd aan tafel.

Wat hebben we nodig:
  • 1 portie deeg voor naan brood
  • 1/2 kleine ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 teentje look, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 mini blikje witte bonen, gespoeld en uitgelekt
  • peper en zout
  • sap van 1/4 citroen
  • 1 koffielepel olijfolie
  • 5 mini groene asperges
  • Parmezaanse kaas
  • verse peterselie, grof gesnipperd
Hoe gaan we te werk:
  • Neem je portie deeg en bebloem ze goed.
  • Rol het deeg uit tot een ovale vorm. Klop overtollige bloem van het deeg.
  • Maak kleine sneetjes in het deeg met een aardappelmesje.
  • Zet de grill aan.
  • Mix de uitjes met de look en de bonen. Het hoeft niet helemaal glad te zijn, er mag gerust nog wat structuur inzitten, dat maakt het geheel interessanter.
  • Kruid met peper, zout, citroensap en olijfolie.
  • Grill het naan brood aan beide zijden op een rooster.
  • Haal het brood uit de grill en besmeer het met de hummus.
  • Beleg met de asperges.
  • Schaaf wat Parmezaanse kaas over de asperges en zet het brood nog even terug onder de grill om alles mooi warm te maken en de asperges te grillen.
  • Werk af met wat extra olijfolie en verse peterselie.
TIP:

De hummus is ook lekker als dip bij rauwe groentjes of op getoast zuurdesembrood.
Wil je het graag wat pittiger? Werk dan af met een snuifje chilipoeder.

Reacties