Spaghetti met tonijn en citroen



Foto Cathy Van de Moortele

Het leek wel weken geleden dat ik nog eens verse pasta had gemaakt. Ik had gelukkig wel heel wat pastasoorten in mijn diepvriezer op voorraad, zodat ik na het werk snel een maaltijd in elkaar kon steken. Maar ik miste het maken van de pasta dus daar moest ik werk van maken.

Dit gerecht is snel klaar (nog sneller als je verse pasta uit de supermarkt mee brengt). Ik heb meteen een groter recept verse spaghetti gemaakt, zodat ik de volgende dag nog iets anders kon klaar maken met de resterende pasta.

Wat hebben we nodig:

  • verse pasta op basis van 50 gr ei, 50 gr semola en 50 gr "00" pastabloem. 
  • olijfolie
  • 3 peterseliestengels
  • 1 teen knoflook, gepeld en geplet
  • 1 sjalotje, gepeld en fijngesnipperd
  • 140 gr tonijn op olie, uitgelekt
  • verse peterselie, fijngesnipperd
  • peper van de molen
  • zout
  • sap van 1/2 citroen

Hoe gaan we te werk:

  • Maak de pasta volgens het gekende recept. Laat de pasta 30 min rusten in een ziploczakje en verwerk hem dan tot spaghetti. Laat de spaghetti kort drogen op een pastadroogrek.
  • Laat een diepe hapjespan warm worden en doe er een bodem olijfolie in. Warm de olie op.
  • Leg de peterseliestengels en de knoflook in de olie en warm die mee op.
  • Voeg het sjalotje toe en fruit dat glazig. Verwijder daarna de peterseliestengels en de knoflook.
  • Verkruimel de tonijn in de pan en voeg een lepel van de olie van de tonijn toe. Prak de tonijn een beetje met de sjalotjes.
  • Kruid met peper en zout.
  • Ondertussen kook je de spaghetti al dente in ruim, gezouten water.
  • Voeg de al dente spaghetti toe aan de pan en doe er ook een pollepel pastakookvocht bij.
  • Warm nog even goed door en werk dan af met vers citroensap en extra gesnipperde peterselie.

TIP:

Werk het gerecht af met nog wat extra olijfolie, zodat het smeuïg blijft.


Reacties