Omelet met spinazie & blauwe kaas

Foto Cathy Van de Moortele

Hier wordt geen enkele maaltijd overgeslagen en al zeker niet het ontbijt. Net voor ik uit bed kom, ben ik al aan het nadenken over wat ik graag wil eten. Mijn man eet zijn gebruikelijke kommetje Griekse yoghurt met rood fruit en mijn zelfgemaakte granola, maar ik hou nogal van afwisseling. Momenteel zit ik in mijn omelet periode. Eieren zijn onmisbaar in mijn keuken. Als iemand mij zou vragen, wat ik niet zou willen missen, dan zeg ik onmiddellijk EIEREN! Je kan er alle kanten mee uit, hartig of zoet. Er gaan hier toch wekelijks makkelijk 24 eieren de deur uit. 
Een omeletje dus. Kies je pan niet te groot, kleiner is beter. Laat de boter mooi uitbruisen voor je de eieren toevoegt. Open je koelkast en kijk wat je nog liggen hebt aan restjes: gebruik ze. 

Wat hebben we nodig:

  • boerenboter
  • 2 kakelverse eitjes, op kamertemperatuur
  • 1 handjevol jonge spinazie, gewassen en gesnipperd
  • peper van de molen
  • zout
  • blauwe kaas (ik heb Bleu d'Auvergne gekozen vandaag)
  • enkele plakjes prosciutto

Hoe gaan we te werk:

  • Zet een antikleefpannetje op het vuur en verwarm dit op medium-hoge warmte.
  • Laat een klontje boter smelten en uitbruisen.
  • Klop ondertussen de eitjes los (klop niet te lang) met enkele druppels water en de spinazie.
  • Kruid de eitjes met peper en zout.
  • Giet de eieren in de pan en laat ze 10 sec stollen.
  • Met een rubberen spatel trek je de rand van de omelet naar het midden. Laat niet-gestold ei in de vrijgekomen ruimte lopen.
  • Doe dat een keer of 3, zodat je mooie "plooien" ei in het midden krijgt.
  • Het ei moet nog een klein beetje nat zijn bovenaan. 
  • Op de onderste helft leg je kruimels blauwe kaas.
  • Gebruik je spatel om de bovenste helft over de onderste helft te vouwen.
  • Laat de omelet op je bord glijden en serveer er de prosciutto bij.

TIP:

Zoek een boer waar je scharreleieren kan kopen als je zelf geen kippen kan houden.

Reacties