Chocolade pecan muffins

Foto Cathy Van de Moortele

Mijn eerste chocolade muffins at ik in Portland, Oregon, tijdens mijn verblijf als au pair. Ik at ze samen met mijn Nederlandse vriendin Marloes, op de trappen van Pioneer Courthouse Square. We lachten en genoten samen van onze muffin, geen kruimeltje verliezend (het was een grote hap uit ons budget - Starbucks was en is nog steeds, veel te duur). Ik denk aan jou Marloes, bij het maken van deze heerlijke zoetigheid.
Ik heb deze muffins mee genomen naar het werk voor de collega's en wat een lof! Ze waren dan ook heel snel op.

Wat hebben we nodig:

  • 200 gr patisseriebloem
  • 70 gr pure cacao
  • 4 gr natriumbicarbonaat
  • 7 gr bakpoeder
  • 180 gr fijne griessuiker
  • 10 gr vanillesuiker
  • 4 gr zout
  • 110 ml neutrale olie
  • 160 gr zure room
  • 2 eieren
  • 110 ml melk
  • 75 gr bakbestendige chocoladestukjes + extra ter versiering
  • 50 gr pecannoten, gebroken

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 220°C. Zet een muffinvorm klaar op een bakplaat en voorzie de holtes van papieren vormpjes als je dat wenst. Gebruik je geen vormpjes, vet de bakvorm dan in en bestuif met bloem. Klop overtollige bloem uit de bakvorm.
  • Zeef de bloem met de cacao, het natriumbicarbonaat en het bakpoeder.
  • Voeg de suiker, vanillesuiker en het zout toe en meng alles met een garde.
  • In een tweede kom meng je de olie met de zure room, de eieren en de melk.
  • Doe de natte ingrediënten bij de droge en meng kort door elkaar met een spatel.
  • Voeg de chocoladestukjes toe.
  • Verdeel het beslag over de muffinvormen. Leg nog extra chocoladestukjes bovenop.
  • Bak de muffin 5 min op 220°C. Verlaag de temperatuur naar 175°C en bak ze nog 16 min.
  • Laat de muffins volledig afkoelen in de vorm op een rooster.
  • Haal ze uit de vorm en geniet.

TIP:

Verwarm de muffins 30 sec in de microgolf voor je ze wilt eten.
Ik heb 85 gr beslag gebruikt per muffin. Dit recept is goed voor 12 muffins.


Reacties