Manakish uit Syrië

Foto Cathy Van de Moortele

We kenden Syrië al van de oorlog die daar al jaren woedt. Neem daar nu nog de recente aardbeving bij en je hebt een land dat eens zo mooi was en nu zoveel verdriet kent. Heel veel mensen hebben het leven gelaten, anderen zijn op de vlucht en hopen op veiligheid en een onderkomen voor hun familie.

Op mijn werk maakte ik kennis met een Syrische familie. Bijzonder gastvrij en wat een uitstekende kok is deze mevrouw! Altijd blij als ik even bij haar kan langs gaan om bij te leren over hun keuken. Op mijn vrije dag nam ze de tijd voor mij, om me te leren hoe ik Syrische manakish kan maken, met een pittige topping. Daar kon ik natuurlijk geen neen tegen zeggen.

Wat hebben we nodig:

  • 300 ml melk, lauwwarm
  • 120 ml water, lauwwarm
  • 10 gr fijne griessuiker
  • 1 zakje korrelgist
  • 650 gr witte broodbloem
  • 8 gr zout
  • 10 ml witte azijn
  • 30 ml olijfolie + extra

  • olijfolie
  • 1 ui, gepeld en fijngesnipperd
  • zout
  • 100 gr paprikapuree (Turkse winkel - Biber Salçaci)
  • 1 eetlepel nigelle zaadjes 
  • 1 eetlepel sesamzaadjes

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de melk en het water in een grote kom.
  • Voe de suiker en de gist toe en meng goed met een klopper.
  • Laat dit mengsel 10 min staan.
  • Voeg de bloem, het zout, de azijn en de olijfolie toe.
  • Meng alles tot een plakkerig deeg.
  • Leg het deeg in een ingevette kom met deksel en laat het 1u rijzen.
  • Ondertussen maak je de topping: laat wat olijfolie opwarmen in een pot op het vuur. 
  • Fruit de uisnippers glazig. Kruid met zout.
  • Roer de paprikapuree door de uien.
  • Voeg de zaadjes toe.
  • Laat deze mengeling afkoelen.
  • Verwarm de oven voor op 240°C. Zet een grote bakplaat klaar en vet ze in met olijfolie.
  • Verdeel het deeg in gelijke porties van 50 gr. Bol ze mooi op.
  • Leg de deegballetjes met enige tussenruimte op de ingevette bakplaat en druk ze plat met je vingers.
  • Met een lepel smeer je op elk balletje deeg wat van de rode peper pasta.
  • Bak de broodjes 8 min of tot ze onderaan heel licht beginnen te kleuren.
  • De broodjes moeten nog zacht zijn.
  • Eet ze liefst wanneer ze warm zijn.

TIP:

Met dank aan Roula, voor haar niet aflatende inzet en ijver en haar bereidwilligheid om mij te helpen bij het maken van de manakish.
De rode olie uit de paprikapuree zal de broodjes een prachtige kleur geven en extra smaak.
Bewaar de broodjes na afkoelen in een gesloten plastic zak of gesloten Tupperware doos om ze zacht te houden.
De paprikapuree kan je ook gebruiken in recepten met tomatensaus, die wel wat pit mag krijgen, ipv tomatenpuree.

Reacties