Iraanse shirazi komkommersalade

Foto Cathy Van de Moortele

Ik verlang keihard naar de lente. Laat die zon maar komen. Ik ben helemaal geen wintermens en verfoei de koude, bah. Misschien helpt het om wat frisse, kleurrijke, zonnige recepten te posten?
Deze komkommersalade uit Iran, is een graag gegeten bijgerecht. Gezien Perzische komkommers in mijn buurt niet te vinden zijn (ze zijn zo'n 5cm lang en hebben geen pitjes), heb ik gekozen voor mini komkommers. We moeten roeien met de riemen die we hebben toch? Meteen ook maar verse kruiden mee gebracht voor deze salade: munt, koriander, peterselie en dille. Heerlijk vind ik dat!

Wat hebben we nodig:

  • 1/2 rode ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 3 mini komkommers, gewassen en uiteinden verwijderd
  • snuif zout
  • platte peterselie, fijngesnipperd
  • verse koriander, fijngesnipperd
  • verse munt, fijngesnipperd
  • verse dille, fijngesnipperd
  • 3 tomaten, ontkroond en gewassen
  • 60 ml vers limoensap
  • 30 ml olijfolie
  • Aleppo peper (pul biber)

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de rode uisnippers in een kom.
  • Met een fijnschiller haal je telkens een reep weg van de schil van de komkommers. Daarnaast laat je de schil eraan, daarna weer een reep schil weghalen. 
  • Verwijder de zaadlijsten met een lepeltje (facultatief).
  • Snij de komkommers in brunoise.
  • Doe de komkommers bij de ui in de kom en kruid met zout.
  • Strooi de verse kruiden over de komkommers. Ik hou van veel verse kruiden. Gebruik er zoveel jij zelf wilt.
  • Snij de tomaten in brunoise en doe ze bij de komkommers.
  • Meng om.
  • Net voor het serveren giet je het citroensap en de olijfolie over de salade.
  • Kruid met Aleppo peper.

TIP:

Bewaar overgebleven salade in een afgesloten doos in de koelkast.

Reacties