Malawah pannenkoeken uit Somalië

Foto Cathy Van de Moortele

Een jonge vrouw met een prachtige, gave huid en sprankelende ogen, maakte deze pannenkoeken voor haar 4 kinderen. Ik vertelde haar dat wij hier in België, elk jaar pannenkoeken bakken op Lichtmis. Haar brede glimlach liet haar hagelwitte tanden zien. Shukri legde me uit hoe deze malawah met zowel melk als water konden gemaakt worden. Uiteraard maakte ik ze thuis ook. Ik hou van dit soort uitwisselingen.
Mijn job als Medewerker Zelfkook in het Opvangcentrum Sint-Laureins, laat me kennismaken met 30 verschillende nationaliteiten. Prachtige, unieke mensen, elk met zijn eigen verhaal, cultuur en keuken. Dankbaar dat ik deel mag uitmaken van dit team.

Wat hebben we nodig:

  • 280 gr patisseriebloem
  • 60 gr fijne griessuiker
  • snuifje zout
  • 480 ml melk (of water)
  • 2 eieren
  • plantaardige olie
  • vloeibare honing of boter

Hoe gaan we te werk:

  • Meng de bloem met de suiker en het zout in een kom. Gebruik hiervoor een garde.
  • Roer de melk door de bloem en zorg dat je geen klontertjes hebt.
  • Klop de eieren door het beslag, tot je een homogeen mengsel hebt.
  • Zet een pannenkoekpan op het vuur en vet die lichtjes in met wat olie. Gebruik hiervoor een kwastje.
  • Giet een pollepel beslag in de pan, en draai de pan een beetje in het rond zodat het beslag zich mooi verdeelt.
  • Laat de pannenkoek bakken op één kant.
  • Druppel 1 koffielepel olie over de pannenkoek en draai ze om met een lange spatel.
  • Bak nu ook de tweede kant.
  • Stapel de pannenkoeken op elkaar en eet ze warm met honing of boter.

TIP:

Goed voor 10 pannenkoeken.

Reacties