Abrikozencake met amandelstiften

Foto Cathy Van de Moortele

In mijn voorraadkast heb ik heel wat Mason Jars met gedroogd fruit en noten. Ze kunnen zowel in gebak als in warme gerechten gebruikt worden, als toevoeging aan je ontbijtkom of tussendoor als snack. Er was net een nieuwe voorraad binnen van De Notenshop en ik wou al meteen met die prachtige abrikozen aan de slag. De amandelstiften zijn mijn stokpaardje, ik gebruik ze heel vaak. Het zijn witte amandelen die in reepjes gesneden zijn. Qua structuur vind ik dat aangenamer dan de flinterdunne amandelschilfers. Ik gebruik ze in mijn granola of gewoon geroosterd in een droog pannetje als mijn dagelijkse portie noten.
Het originele recept voor deze cake, vind je bij Veggiedesserts. Ik heb het recept aangepast aan wat ik voorradig had en volgens mijn eigen voorkeuren. Laat me er maar meteen bij zeggen, dat dit echt zo'n recept is, dat je moet bewaren en vaker maken. Zo de moeite waard!

Wat hebben we nodig:

  • 150 gr gedroogde abrikozen, in kleine blokjes gesneden
  • 175 ml water
  • 100 ml vers fruitsap (1 sinaasappel)
  • 150 gr boerenboter, op kamertemperatuur
  • 125 gr fijne griessuiker
  • 4 eieren
  • 180 gr amandelpoeder
  • 100 gr polenta
  • 7 gr bakpoeder
  • snuifje zout

  • 45 ml esdoornsiroop
  • 10 gr donkerbruine suiker
  • 50 gr gemengde zaden en pitten (ik heb gekozen voor zonnebloempitten, pompoenpitten, geroosterd sesamzaad en amandelstiften)
  • snuifje fleur de sel

  • 80 gr bloemsuiker, gezeefd
  • vers sinaasappelsap

  • 25 gr amandelstiften, getoast in een droog pannetje
  • 4 gedroogde abrikozen, in fijne blokjes gesneden

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 180°C. Bekleed de bodem van een ronde springvorm van 24cm diameter met bakpapier en vet zowel het bakpapier als de rand van de vorm in.
  • Doe de stukjes abrikoos met het water en het fruitsap in een steelpannetje en breng alles aan de kook.
  • Verminder het vuur en laat de abrikozen 10 min pruttelen op een laag vuurtje. Schep alles over (met sap) in een kommetje en laat afkoelen.
  • Klop de boter romig met de suiker in de kom van de Kenwood. Gebruik hiervoor de K-klopper.
  • Voeg de eieren één voor één toe en klop goed na elke toevoeging.
  • Meng het amandelpoeder met de polenta, het bakpoeder en het zout en klop deze droge ingrediënten door de natte.
  • Giet het beslag in de voorbereide springvorm en zet hem 45 min in de oven. 
  • Ondertussen zet je een pan op het vuur waarin je de esdoornsiroop opwarmt met de bruine suiker.
  • Voeg de zaden en pitten toe en kruid met wat fleur de sel.
  • Breng alles aan de kook en laat het 1 min doorkoken.
  • Giet de massa uit op een bakplaatje met bakpapier en laat drogen en afkoelen.
  • Haal de cake uit de oven. Prik met een satéstokje om te zien of de cake niet meer nat is binnenin.
  • Laat de cake volledig afkoelen in de vorm op een rooster.
  • Ontvorm de cake en zet hem op een taartschotel.
  • Maak het glazuur: meng de bloemsuiker met een koffielepel sinaasappelsap. Voeg beetje per beetje sinaasappelsap toe tot het glazuur de goeie consistentie heeft: niet te lopend, niet te vast.
  • Giet het glazuur over de afgekoelde cake.
  • Versier meteen met stukjes van de zaden/pitten, gedroogde abrikoos en amandelstiften.

TIP:

Ik heb de cake in 16 punten verdeeld om uit te delen aan de collega's op het werk. "Beste cake ooit!", "Nog nooit zo'n lekkere cake gegeten", "superlekker!", waren maar een paar van de complimenten. Bij deze: je hebt het recept. Go for it!

Foto Cathy Van de Moortele



Reacties