Prei-aardappelsoep in de soupmaker

Foto Cathy Van de Moortele

Ik verlang al de hele week naar soep, maar was er niet toe gekomen. De soupmaker stond vandaag al klaar op het aanrecht. Snel de groentje snijden en de verse kippenbouillon uit de koelkast halen. Er was nog wat wit brood over, dat ik eerder al in blokjes had gesneden en gedroogd. Die heb ik nog opgebakken in wat olijfolie, want geef nu toe: soep met korstjes is nog eens zo lekker!
Met dank aan mijn buurvrouw Nicole, die heel veel jaren superlekker gekookt heeft, voor de prachtige bordjes. Ik ben er heel blij mee!

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 1 klein uitje, gepeld en gesnipperd
  • 2 preien, schoongemaakt en versnipperd (wit + lichtgroen)
  • 1 aardappel, geschild, gewassen en in blokjes gesneden
  • (verse) kippenbouillon, heet
  • peper van de molen
  • zout

Hoe gaan we te werk:

  • Laat wat olijfolie warm worden in de soupmaker met de sauteerfunctie (heeft jouw soupmaker geen sauteerfunctie, sla deze stap dan over).
  • Voeg de uisnippers toe en sauteer ze tot ze zacht zijn.
  • Voeg de gewassen prei en de aardappel toe.
  • Overgiet tot aan de bovenste vullijn met hete bouillon.
  • Kruid met peper en zout.
  • Kies voor de smooth setting.

TIP:

Uiteraard kan je deze soep ook gewoon op het fornuis maken. Mix de soep na het garen met de staafmixer of in de blender.
De meeste soupmakers hebben geen sauteerfunctie. Ik heb graag dat ik eerst de ui of bv spekjes eerst kan aanfruiten = extra smaak, maar dat is een persoonlijke keuze.

Reacties