Ananascake met pecannoten

Foto Cathy Van de Moortele

Ik heb er veel te lang over gedaan om eens een ananascake met noten te maken. Niet omdat ik er geen zin in had, maar gewoon omdat ik nooit ingeblikte ananas in mijn voorraadkast staan heb. Maar toen ik het recept van Manilla Spoon zag voorbij komen, moest ik gewoon een blik ananas gaan kopen. In het recept gebruiken ze gemixte ananas. Ik heb gewoon ananas op sap gekocht (je kan ook de ananas op siroop kopen maar ik vind het zo al zoet genoeg) en die in mijn keukenrobot gemixt. Easy peasy!
Zorg dat je de juiste vorm gebruikt: een broodvorm van 23x13x8 cm, voor het beste resultaat. Bekleed hem met bakpapier.
Hou wat van de pecannoten apart voor de topping.

Wat hebben we nodig:

  • 280 gr patisseriebloem
  • 4 gr natriumbicarbonaat
  • 4 gr bakpoeder
  • 3 gr zout
  • 2 eieren
  • 200 gr fijne griessuiker
  • 1 blik Delmonte ananas op sap (in totaal heb je 425 gr nodig)
  • 100 gr pecans, stukjes
  • 110 gr boerenboter
  • 80 gr donkerbruine suiker

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 175°C. Vet je broodblik in en bekleed het met bakpapier.
  • Meng de droge ingrediënten in een kom.
  • Klop de eieren op met de suiker in de kom van de Kenwood. Gebruik hiervoor de K-klopper en klop op tot de suiker helemaal opgenomen is.
  • In een foodprocessor doe je alle ananas. Giet net genoeg sap er bij, tot je in totaal 425 gr hebt.
  • Mix de ananas bijna glad.
  • Voeg de ananas toe aan de eieren en suiker en klop kort op.
  • Doe de droge ingrediënten er in 2x bij en meng telkens kort.
  • Verdeel de helft van het beslag in de voorbereide vorm.
  • Strooi 50 gr van de pecans over het beslag en giet de rest van het beslag er over.
  • Strooi 30 gr van de pecans over het beslag.
  • Zet de cake voor 50 min in de oven.
  • Laat de cake 10 min afkoelen in de vorm op een rooster.
  • Ondertussen verwarm je de boerenboter met de suiker in een steelpannetje op een medium vuur.
  • Klop goed met een garde tot alle suiker opgelost is en je een donkere, egale saus hebt.
  • Kook de saus heel kort op en laat ze daarna afkoelen.
  • Haal de cake uit de vorm en zet hem op je rooster.
  • Lepel de caramel over de cake en strooi er de resterende nootjes over.
  • Laat de cake nu helemaal afkoelen.

TIP:

Pecannoten zijn heel erg lekker in gebak. Ik koop meestal pecanstukjes, omdat die goedkoper zijn dan de hele noten. En je moet ze anders toch hakken: tijd en geld gespaard!


Reacties